עמוד:28

אתגר לתלמידים מתעניינים בקרב תלמידים בעלי יכולות למידה גבוהות , אפשר לפתח את הלמידה באמצעות המקורות הבאים . חלקו את הכיתה לקבוצות . כל קבוצה תקבל כרטיסיות ובהן קטעי מקורות שרובם נלקחו מהאנציקלופדיה שהוציאו דני דדרו ועמיתיו ( עמ' . ( 25 א . בקשו מכל קבוצה : . 1 זהו איזה עיקרון של חברת הנאורות מוצג במקור שלפניכם . נסחו את העיקרון במילים שלכם . . 2 סדרו את הכרטיסיות לפי הקשר בין הרעיונות של הנאורות . . 3 נמקו את הסדר שבחרתם להניח את הכרטיסיות . ב . במליאה : בררו עם התלמידים מהם ערכי הנאורות ; אילו קשרים יש ביניהם ; נסו להסביר את האופן שכל קבוצה בחרה להציג את הקשרים בין הרעיונות . ג . דוגמאות לכרטיסיות לדיון : " התצפית והפיסיקה הניסיונית = ] המדע , [ המכפילות ללא הרף את התופעות ואת העובדות , והפילוסופיה הרציונאלית = ] ההסבר התבוני , [ המשווה ביניהן ומצרפת אותן אלה לאלה , מרחיבות ומצמצמות ללא הרף את גבולות ידיעותינו ..., הופכות את ההגדרות שניתנו להן בעבר לבלתי מדויקות , למוטעות , לחסרות , ואף מביאות אותנו לקבוע להן מובנים חדשים ... כיום כשהפילוסופיה מתקדמת בצעדים מהירים ... מתחילים לפרוק את עול הסמכות [ למשל , הדתית ... [ כדי להישען על חוקי התבונה " .. ( דני דידרו , "אנציקלופדיה , " מובא בתוך דידרו , דיאלוגים , מאגנס , תשס"ה , עמ' . ( 227 " חובה עלינו לדון בהיגיון בכל דבר ודבר , שכן האדם אינו בעל-חיים סתם , אלא בעל-חיים חושב [ ... ] ישנם אמצעים לגלות את האמת ; וכל מי שמסרב להכיר באמת מוותר בזאת על מעמדו כאדם , וראוי לו ששאר הבריות ינהגו בו כשם שנוהגים בחיות-בר ; ומרגע שמצאנו את האמת כל מי שאינו נוהג לפיה הינו מטורף או רשע" ( דני דידרו , "חוקי הטבע" בתוך : רות ( הוכברג ) רמות , תרגום : דן דאור , האנציקלופדיה , תרבות ההשכלה , יחידה , 2 עמ' . ( 39 " אם מגרשים את האדם או היצור החושב או המתבונן מעל פני האדמה , המראה המרגש והנשגב הזה של הטבע שוב אינו אלא תמונה עגמומית ואילמת . היקום משתתק והדממה והחושך משתלטים עליו . הכול נהיה לבדידות רחבת ידיים ... נוכחות של האדם הופכת את קיום היצורים לבעל משמעות ... מדוע לא נכניס את האדם ליצירה שלנו כפי שהוא ממוקם ביקום ? מדוע לא נעשה אותו למרכז משותף [ לכול " ?[ ( דני דידרו , "אנציקלופדיה , " בתוך : עמוס הופמן , מהפכה של הרוח : נאורות ומהפכה בצרפת של המאה , 2012 , 18-ה עמ' . ( 164 " אנציקלופדיה – [ Encyclopedia ] מילה זו פירושה השתרשרות הידיעות ; היא מורכבת מן התחילית היוונית en שפירושה "בפנים" ומשמות העצם Kyklios שפירושו "מעגל Paideia-ו , " שפירושה "ידיעה . " ואמנם , מטרתה של האנציקלופדיה היא איסוף הידע המפוזר על פני האדמה [ ... ] ומסירתו לאלו שיבואו אחרינו [ ... ] על מנת שצאצאינו , בהיעשותם משכילים יותר ; ייעשו בו זמנית מוסריים ומאושרים יותר ; ועל מנת שלא נמות מבלי להיעשות ראויים להערכתו של המין האנושי " ( בתוך : רות ( הוכברג ) רמות , תרגום : דן דאור , האנציקלופדיה , תרבות ההשכלה , עמ' . ( 28 " התופעות הטבעיות באשר הן כפופות לחוקים קבועים , נחתמות במעגל של מהפכות בלתי משתנות ; כל דבר נולד מחדש , כל דבר מת ... בניגוד לכך , רצף הדורות האנושי מוכיח , מאה לאחר מאה , תמונה מתמדת של שינוי ... המין האנושי ... נראה כמכלול אחד גדול , אשר כמו לכל פרט , גם לו יש תקופות של ילדות ותקופות של קידמה " . ( אנה , רוברט ז'אק טיגרו , תיאור פילוסופי של רצף הקדמה של הרוח האנושית , הופמן , מהפכה של הרוח : נאורות ומהפכה בצרפת של המאה ה- , 2012 , 18 עמ ' . ( 292

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר