עמוד:23

פרק : 2 עידן הנאורות משך הוראה : 8 שעות הערה : פרק חובה . הפרק מחולק לשני סעיפים : סעיף רעיוני הבוחן את עקרונות הנאורות וסעיף היסטורי הבוחן את האופן שיושמו רעיונות אלו . חלוקת שעות מוצעת : פתיחה ( חצי שעה ) רעיונות הנאורות ( שעתיים וחצי ) מעמד הנשים ו / או תושבי "העולם החדש" ( שעה ) המהפכה האמריקנית והמהפכה הצרפתית ( ארבע שעות ) מוקדי הוראה : רעיונות הנאורות ; הנסיבות ההיסטוריות שאפשרו לרעיונות על המהפכה האמריקנית ועל המהפכה הצרפתית לעלות ולהשפיע ; בחינת מידת האוניברסליות של רעיונות הנאורות אל מול שני מקרי מבחן : מעמד הנשים ; תושבי "העולם החדש . " הצעה לפעילות מקדימה ניתוח כותרות א . קראו עם התלמידים את שם הפרק . נתחו את הכותרת : מהו עידן ? מהי נאורות ? תוכלו להשתמש הן באסוציאציות של התלמידים , הן בניתוח אטימולוגי של המילים , למשל עידן – כמו בשם הסרט "עידן הקרח , " נאורות כמו "אור" וכמו "נאור . " ב . שאלה מנחה לדיון : את הכינוי "נאורות" נתנו בני-התקופה לעצמם . מדוע ? השוו בין המונח נאורות ( אור ) למונח "ימי הביניים החשוכים . " ג . ערכו על הלוח רשימה של דעות קדומות באשר למאפיינים של ימי הביניים , למשל תור האמונה , פאודליזם , מלוכנות , היעדר ידע מדעי , אמונה במכשפות . ד . שאלו את תלמידיכם למה התכוונו בני-התקופה כאשר כינו את תקופתם "נאורה . " במה לדעתם היא נבדלה מימי הביניים ? ה . רשמו את הרעיונות של התלמידים לצד רשימת המאפיינים של ימי הביניים שנכתבה קודם לכן על הלוח , למשל אל מול אמונה – ספקנות או חילון , אל מול מלוכה – דמוקרטיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר