עמוד:15

האמפתיה בהוראת ההיסטוריה מחקרים רבים בחנו את תפקידיה של תחושת אמפתיה ואת חשיבותה . ד"ר גדי ראונר סיכם את הממצאים : א . האמפתיה מדגישה את האיכות הכלל-אנושית של ההיסטוריה , והיא תורמת ללמידה עמוקה , להבנת מעשיהם של בני-העבר ולפיתוח זווית ראייה המאפשרת לאמוד את משמעות האירועים . ב . אמפתיה חשובה כדי להעריך מקרוב את בני-העבר : מחשבותיהם , אמונותיהם , מעשיהם והנסיבות שהם פעלו בהן , וכדי לבחון את תוצאות מעשיהם . ג . האמפתיה תורמת להתפתחות אישית באמצעות ההתנסות בחיים אחרים . בחינת רעיונותיהם , אמונותיהם , ערכיהם ועמדותיהם של בני-העבר מפתחת את התודעה העצמית של התלמידים ואת מודעותם לאנושי . ד . תרגול האמפתיה מרחיב את מלאי ההתנהגויות ותורם להסתגלות חברתית ורגשית טובה יותר . קראו עוד : ראונר גדי , " האמפתיה כמפתח להבנת הזולת : " http : // tchnghistory . blogspot . co . il / 2010 / 12 / blog-post–7282 . html כתיבה – פיתוח פסקה היסטוריה היא מקצוע רב-מלל . מיומנות חשובה להצלחת התלמידים במקצועות רבי-מלל היא היכולת להביע רעיונות בצורה מאורגנת ובהרחבה ולהדגימם . זו הזדמנות לטפח בתלמידים את כישורי הכתיבה כדי שיעזרו להם לכתוב בבחינה תשובה מלאה וטובה . בכתיבה יש תהליך , ולעתים אף תהליך ממושך . נהוג למנות כמה שלבים בתהליך הכתיבה : ( 1 ) העלאת רעיונות ; ( 2 ) תכנון וארגון הרעיונות ; ( 3 ) פיתוח הרעיונות וכתיבתם ; ( 4 ) משוב ועריכה . פסקה – יחידת טקסט המורכבת מכמה משפטים הדנים בנושא משותף . בכל פסקה יש רק רעיון מרכזי אחד , ומשפטים המרחיבים אותו . נהוג להפריד בין שתי פסקאות בשורה רווח , או להתחיל פסקה חדשה בהכנסת השורה הראשונה מעט פנימה ( הזחה . ( כותרת – הכותרת הראשית כתובה בראש הטקסט ומודיעה על הכתוב בו . כותרת יכולה להיות ישירה ועניינית , ואז היא תכיל את עיקר התוכן ( כמו בידיעת חדשות בעיתון , ( או פיקנטית ורומזת כדי לעורר סקרנות אצל הקוראים . פתיחה ( פתיח ) – משפט הפתיחה או פסקת הפתיחה . הפתיחה היא המפגש הראשון של הקוראים עם הטקסט , ולכן עליה להיות מעניינת , מרשימה , מושכת לקריאה ומצביעה על ההמשך . בפתיחה מביאים בדרך כלל דוגמה או סיפור הממחישים את הנושא , ציטוט , הגדרה של הנושא או סקירה של התפתחותו . סיום – הסיום הוא החלק האחרון של הטקסט , ולכן הוא צריך להיות מרשים במיוחד . הסיום מתייחס לטקסט כולו , ומטרתו לגרום לקוראים לזכור את הטקסט ולהעריך אותו . בסיום מביאים בדרך כלל משפט סיכום , מסקנה העולה מן הנאמר , ציטוט , המלצה או הצעה להמשך , ולעתים שאלה למחשבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר