עמוד:13

תוכלו להיעזר בכרטיס הניווט : טיעון עיון בפרקי הספר מעלה סוגיות רבות לדיון , התלמיד נדרש לגבש בהן עמדה ולהכריע . למשל : האם מהפכה חייבת להיות אלימה ? האם עדיפה בעיניו חברה ליברלית או סוציאליסטית ? האם לאומיות יהודית חייבת להיות קשורה באדמת ארץ ישראל ? ועוד ... כדי לנסח טיעון עלינו לברר : מה נדרש מחשיבה טיעונית ? כיצד לזהות טענה ונימוקים בטקסטים ? מרכיבי הטיעון , ד"ר אמנון גלסנר טענה היא אמירה שאפשר להתווכח אשר לצדקתה , לנכונותה , לאמתותה או לתוקפה . טענה עשויה להיות קביעה , עמדה , דעה , החלטה , השערה , הנחה , מסקנה , ציווי , תאוריה או פתרון לבעיה . נימוק הוא אמירה המובאת לתמיכה בטענה ולביסוסה . תבנית הטיעון : טענה ונימוק = טיעון . נימוק מסוג "ראיה" עונה על השאלה : "איך אני יודע שהטענה אמתית " ? "מה ההוכחה לטענה " ? נימוק מסוג "הסבר" עונה על השאלה : "מהם הגורמים , ההצדקות או הסיבות " ? האם יש הבדל בין גורמים לסיבות שמצדיק את נחיצותם של השניים ? לטענה ? שלבים בחילוץ טיעון מטקסט א . מהו הנושא המרכזי בטקסט ? ב . ניסוח העמדה שבטיעון ( אפשר להיעזר במילות מפתח , למשל אני חושב ... ת / מן הראוי ש ... צריך ל ;( ... ג . שימוש במילות הנמקה , למשל משום ש ... היות ש ... כיוון ש ... בגלל ה ... ד . סימון הנימוקים . ה . ניסוח המסקנה העולה מן הטיעון . אפשר להיעזר במילות מפתח , למשל לכן , משום כך , יוצא ש ... מכאן נובע , המסקנה היא , אם כן ... רצוי ל ... אני מציע / ה ש ... חשוב ש ... אפשר לומר ש ... מן הראוי ל ....

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר