עמוד:353

ד . ההתנגדות לציונות הרעיון הלאומי-הציוני היה אחד האתגרים הקשים ביותר שהציבה המודרנה בפני החברה היהודית . התנועה הציונית הציעה משמעות חדשה למושג הגאולה , ואף הגדירה זהות לאומית-יהודית שאיננה דתית , ולכן עוררה גם התנגדות . ההתנגדות התבססה הן על נימוקים דתיים והן על שיקולים מעשיים . בסעיף שלפנינו נעסוק בטיעוני המתנגדים לרעיון הציוני ולפעילותה של התנועה הציונית , תוך התמקדות בשלושה שלבים מרכזיים : התגבשות הרעיון הציוני בימי מבשרי הציונות , פעילותה של תנועת " חיבת ציון" וההתיישבות בארץ ישראל , והתמסדותה של התנועה בהנהגתו של הרצל . רעיונותיהם של מבשרי הציונות מעוררים חששות הרעיונות הציוניים עוררו חששות בקרב יהודים שומרי מצוות , אך בשלב הראשון של הופעתם עדיין לא הייתה זו התנגדות מאורגנת . רבנים שונים זיהו יסודות משיחיים בספריהם של מבשרי הציונות , הרב אלקלעי והרב קלישר , והם התנגדו להם מתוך תפיסה שהגאולה תבוא בדרך נסית ולא בדרך טבעית . הם גם לא קיבלו את המשמעות החיובית שייחסו המבשרים לאמנציפציה כתהליך שיכול לסייע בקירוב הגאולה , וטענו כי אסור לנקוט יוזמה אנושית לשם כך . בין המתנגדים לגאולה בדרך הטבע ( עמ' ( 319 היו גם רבנים שעודדו רכישת קרקעות ואף הקמת שכונות חדשות בערים בארץ ישראל , אך הם לא ראו בכך אמצעי לקרב את הגאולה , כפי שראו זאת המבשרים , אלא דרך לקיים את מצוות יישוב ארץ ישראל . רבנים אחרים התנגדו לרעיונות של מבשרי הציונות , מחשש שהשיבה לארץ ישראל תוביל להתרופפות בשמירת המצוות . הם גם העלו ספקות בנוגע לאפשרות המעשית להתקיים מעבודה חקלאית בארץ ישראל . בביטאונה של היהדות הנאואורתודוקסית בגרמניה , " דר איזראעליט , " הוצגו התכניות של החברה ליישוב יהודים בארץ ישראל ( עמ' ( 319 כדמיוניות . חברי מערכת העיתון הצהירו כי יצטרפו לחברה רק בתנאי שיובטח כי המתיישבים ישמרו על המצוות התלויות בארץ ויבוטלו כל הרמזים הפוליטיים הכרוכים בשיבה לארץ ישראל . בעיתון הופיעה גם התנגדות לקירוב הגאולה בנימוק דתי עקרוני : " אם ה' לא יבנה בית שוא עמלו בוניו בו" ( תהילים קכז , א , ( ואין תכלית למאמצים הנעשים לקירוב הגאולה בטרם הגיעה העת . רעיונות המבשרים עוררו התנגדות גם מתוך שלילה עקרונית של רעיון השיבה לציון . לדוגמה , הרב שמשון רפאל הירש ( עמ' ( 269 התנגד עקרונית לתפיסה שהגאולה פירושה שיבה של העם לארץ ישראל לפני ביאת המשיח , וטען כי הייעוד של עם ישראל הוא להישאר בגלות ולהפיץ בה רעיונות מוסריים . מכתב הרש"ר הירש לרב צבי הירש קלישר להרב צבי הירש קלישר , אב"ד טהורן ] ... [ דעתי קצרה מהכיר את הטוב והאמת אשר יפרחו כפי דעתו הרמה מהשתדלותו בעניין ישוב א"י , ואת אשר לבבו למצוה וגם חובה גדולה יחשוב , לקט שכלי לא כן ידומה . ואני בעניי אשר אין לי עסק בנסתרות אין טוב לי כי אם להחזיק בדרך הכבושה מאבותינו קדמונינו ] ע"נ נוחם עדן , [ אשר לא שמו לנגד עינינו כי אם להיות חרדים בכל מאמצי כחנו לתקן דרכנו בדרך התורה לפני אלוקינו ולהרים מכשול מקרבנו , ולצפות לגאולה בכל יום אם בקולו נשמע . ומעולם לא שמו על שכמנו דרך הגאולה על ידי חיזוק ותיקון אדמת קדש , כי אם על ידי חיזוק ותיקון לבבנו ומעשנו לתושיה . הרב שמשון רפאל הירש , שו"ת שמש מרפא , אגרות ומכתבים ב"י . 1 נסחו בלשונכם את הנימוק שבשמו הרב הירש מתנגד לרב קלישר . . 2 לפי מכתב זה , מהי משמעות הגאולה ? . 3 נסחו מכתב תשובה לרש"ר הירש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר