עמוד:349

במסורת היהודית ובדת היהודית , וגם לחזק את השפעת המסורת על התנועה . תנועת המזרח"י ביקשה ליצור שותפות בין דתיים לחילוניים בתנועה הציונית באמצעות הפרדה בין שני התחומים : בכל הנושאים הקשורים בהגשמת הציונות יהיו הדתיים חלק מהתנועה הציונית , אך בעניינים הנוגעים לדת הם יפעלו בנפרד . ב"קול קורא" שפרסם המזרח"י הודגשה המחויבות לתכנית בזל ולהחלטות הקונגרסים , וכן ההחלטה לפעול להפצת הרעיון הציוני בכלל ובקרב היהודים האורתודוקסים בפרט . החלטת המזרח"י להיות חלק מהתנועה הציונית נומקה בטעמים דתיים : התנועה פועלת לקיום מצוות יישוב ארץ ישראל - מצווה השקולה כנגד כל המצוות . כמו כן , הודגשה המטרה של התנועה הציונית לשפר את מצבם של היהודים . ראשי המזרח"י הקפידו להדגיש כי אין כל זיקה בין פעולותיה של התנועה הציונית לבין מאמצים לקירוב הגאולה . עם זאת , הם הבחינו בין פעולות כמו איסוף כספים ועידוד ההתיישבות בארץ ישראל , שבהם תהיה שותפות מלאה עם שאר הציונים , לבין פעילות בתחום התרבותי-הרוחני , שבו תהיה הפעילות נפרדת . עמדה זאת באה לידי ביטוי בסוף 1902 בוועידת מינסק - הוועידה הציונית הראשונה שהתקיימה ברוסיה באישור השלטונות . אף שבוועידה היה מספרם של הצירים חברי המזרח"י גבוה ממספרם של חברי הפרקציה הדמוקרטית , הסכים הרב ריינס להצעת הפשרה של אחד העם . הפשרה שהתקבלה הציעה להקים שתי ועדות חינוך מקבילות , האחת לחינוך לאומי דתי והאחרת לחינוך פרוגרסיבי - ברוח הקידמה . הפשרה החזיקה מעמד עד הקונגרס העשירי , ( 1911 ) שבו הוחלט על ארגון וריכוז הפעילות התרבותית בארץ ישראל על ידי ההסתדרות הציונית . בעקבות החלטת הקונגרס פרשו חלק מצירי המזרח"י מן התנועה הציונית והצטרפו לאגודת ישראל . באכזבתו כתב הרב ריינס כי אילו הצטרפו לתנועה הציונית כל אותם המונים שומרי מצוות , לא הייתה מתעוררת כל עיקר " בעיית הקולטורה . " עמדת הרב ריינס בוועידת מינסק מה הביא את הרב ריינס לשנות באופן כה פתאומי את עמדתו ? ( שואל ההיסטוריון אהוד לוז ) [ ... ] ומשיב בשתי גירסאות - האחת : הרב ריינס נוכח לדעת שההצעה להסיר את הנושא מסדר היום לא תזכה ברוב , השנייה : הדאגה לאחדות התנועה . [ ... ] לשתי הגירסאות יש אסמכתאות [ ... ] אך דומה שקיים טעם נוסף , עמוק יותר , [ ... ] מן העניין הוא , בהקשר זה , לעקוב אחרי התייחסותו של הרב ריינס להשקפות " אחד העם . " [ ... ] כאבו של " אחד העם" על שרבים מגדולי הרוח והיצירה בישראל נותנים חילם לזרים , סלידתו מן ההתבטלות בפני הגויים , יחס הכבוד שלו אל התלמוד ואל ההיגיון התלמודי , הסתייגותו מן ה"השכלה" וספיחיה - כל אלה תחושות והכרות הרווחות גם בכתבי הרב ריינס . [ ... ] הרב ריינס גם האמין בכוחו של " המזרחי" להתמודד התמודדות רוחנית עם עמדות השונות מעמדתו הוא , וביקר את הסתגרותם של החרדים , אשר " יבדלו כלה מעל קהל הציונים ויסגו ממנם אחור , " ועל אשר " אבדו את אמונתם בכחם" [ ... ] לולא נסיגה זו היו החרדים מהווים רוב מכריע בתנועה הציונית , אשר היא " מין חומר היולי ( ראשוני ) העלול לקבל כל צורה שהיא ואין הדבר תלוי אלא בתכונת העובדים בו " . מובא אצל : יוסף שפירא , הגות , הלכה וציונות : על עולמו הרוחני של הרב יצחק יעקב ריינס , עמ' 150-146 . 1 מהם שני ההסברים המוכרים לשינוי עמדתו של הרב ריינס ? ומהו החידוש של כותב המאמר ? . 2 מה הייתה , לפי שפירא , משמעותה של הבחירה של ריינס להישאר בתנועה הציונית ? . 3 איזה מההסברים שהצעתם בתשובה לשאלה 1 בא לידי ביטוי בציונות הדתית בימינו ? . 4 הרב ריינס נחשב לאבי הציונות הדתית . לאילו מרעיונותיו יש המשך גם בימינו ? אגודת ישראל - תנועה יהודית אורתודוקסית שנוסדה כמשקל נגד לתנועה הציונית . ראשיתה בארגונים שייסדו יהודים אורתודוקסים בסוף המאה , 19-ה אך כתנועה פוליטית היא קמה בקטוביץ שבפולין 1912-ב ( עמ' . ( 282 מטרתה המוצהרת של האגודה הייתה "לפתור ברוח התורה והמצווה את כל השאלות שתעלינה יום יום על הפרק בחיי עם ישראל " . באדיבות הספרייה הלאומית www . nli . org . il כתב העת של תנועת המזרח"י . על שער כתב העת מופיע הפסוק : " אל תירא כי אתך אני ממזרח אביא זרעך וממערב אקבצך" ( ישעיה מג , ( 5 הסבירו כיצד הפסוק מבטא את תפיסת הציונות הדתית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר