עמוד:346

" מדינת היהודים" ו"צרת היהודים , " אחד העם , 1897 נצייר לנו איפוא כי כבר הושגה הסכמת תוגרמא ( תורכיה ) ויתר הממשלות , והמדינה נוסדה . [ ... ] האמנם בזה כבר בא או נתקרב הקץ להצרה הגשמית ? כל עניי ישראל יהיו אמנם רשאים אז לילך למדינתם ולבקש שם פרנסתם כאות נפשם , מבלי שיפגשו על דרכם מכשולים מלאכותיים בתמונת " חוקים מגבילים" וכדומה . אבל בזה שיוכלו לבקש פרנסה עוד לא יושעו ; צריך שיוכלו למצוא את מבוקשם . [ ... ] הצרה הגשמית לא תחדל איפוא על ידי יסוד המדינה , ובכלל , לא בידינו היא לשים קץ לה [ ... ] ובין שניסד מדינת היהודים או לא , תהיה היא , הצרה הזאת , תלויה בעיקרה תמיד במצב האיקונומי ( הכלכלי ) של כל ארץ ומדרגת ההשכלה של כל עם . ונמצאנו איפוא למדים , כי את היסוד היחידי והאמתי של הציוניות צריך לבקש רק בהצרה השניה , המוסרית . [ ... ] מבקשת היא , היהדות , לשוב למרכזה ההיסטורי , בשביל לחיות שם חיים של התפתחות טבעית , להעביד כוחותיה בכל מקצעות הקולטורא האנושית , לפתח ולהשלים את קניניה הלאומיים אשר רכשה לה עד כה , ולהכניס ככה גם לעתיד לאוצרו של המין האנושי קולטורא לאומית גדולה , פרי עבודה חפשית של עם חי ברוחו , כמו שהכניסה לשעבר . למטרה הזאת יכולה היא להסתפק לע"ע במועט ואינה צריכה לממשלה מדינית , כי אם רק - לברוא לה בארץ מולדתה תנאים נאותים להתפתחותה : קבוץ הגון של אנשים עברים העובדים , באין מפריע , בכל ענפי הקולטורא , מן עבודת אדמה ואומנות עד עבודת החכמה והספרות . הקבוץ הזה , אשר יתלקט מעט מעט , יהיה ברבות הימים למרכז האומה , בו יתגשם רוחה בטהרתו , יתפתח לכל צדדיו ויגיע עד השלמות האפשרית לו . ומן המרכז יבוא אז רוח היהדות אל כל ה"היקף" הגדול , אל כל קהלות הגולה , להחיותן ולשמור על אחדותן הכללית . ואז , כאשר הקולטורא הלאומית בארץ ישראל תגיע למדרגה כזו , נוכל לבטוח בה , כי היא עצמה תקים אנשים מבניה , שיהיו מוכשרים להשתמש בשעת הכושר בשביל ליסד שם גם מדינה - לא רק מדינת-יהודים , כי אם מדינה יהודית באמת . . 1 נסחו בלשונכם את רעיונותיו של אחד העם , לפי הקטע . . 2 מדוע , לדעת אחד העם , הצרה הגשמית של העם היהודי לא תחדל עם הקמת מדינה ? . 3 הסבירו לפי המקור מה התכוון אחד העם בביטוי "מדינת יהודים , " ולמה התכוון בביטוי "מדינה יהודית . " . 4 החוקרת רינה חבלין טוענת כי אחד העם מרחיב את מושג היהדות ומתארו במושגים של תרבות ולא במושגים של דת . מצאו בקטע ביטויים המלמדים על כך שהתרבות היהודית שאחד העם התכוון אליה היא תרבות חילונית . הגימנסיה העברית "הרצליה" אחד המוסדות שהקימה אגודת " בני משה" בארץ ישראל היה הגימנסיה העברית "הרצליה . " בית הספר נוסד בתל אביב 1905-ב והיה בית הספר התיכון העברי הראשון בעולם . מייסדו היה ד"ר יהודה לייב כהן , ובין תלמידיו הראשונים היו אישים אשר לימים מילאו תפקידים חשובים בחיי היישוב והמדינה , כגון אליהו גולומב , שהיה למפקד ההגנה , ומשה שרת , לימים שר החוץ .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר