עמוד:328

חברי ביל"ו מעוררים פולמוס בתנועת "חיבת ציון" בין העולים בלטו בייחודם חברי אגודת ביל ) ו" שם המורכב מראשי התיבות של הפסוק " בית יעקב לכו ונלכה" בישעיהו ב , ה . ( האגודה נוסדה בעיר חרקוב שבאוקראינה וביקשה להפיץ את רעיונות התחייה הלאומית , העלייה לארץ ישראל ופיתוח עבודת האדמה בארץ . בתקנון התנועה הדגישו חבריה את חשיבות העבודה העצמית , ללא עזרת אחרים וללא עבודת ערבים , ואת ההתגייסות המוחלטת למען צורכי העם . הם ראו בהקמת מושבות חקלאיות בארץ ישראל לא רק דרך ליישוב הארץ אלא גם דרך לתחייה רוחנית . הביל"ויים היו בחלקם סטודנטים צעירים , מהפכנים בהשקפותיהם וחילוניים באורח חייהם , ובחלקם תלמידי גימנסיה , מורים ובעלי מלאכה . האגודה מנתה כמה מאות חברים , אך לארץ ישראל עלו 1882-ב רק 14 צעירים 13 - בחורים ובחורה אחת . בתחילה הם עבדו כפועלים במקווה ישראל ואחר כך בראשון לציון , וב1884- הם ייסדו את המושבה גדרה . בניגוד למושבות העלייה הראשונה האחרות , שנתמכו בידי הברון רוטשילד , נאבקה גדרה להמשיך ולהתנהל באופן עצמאי והסתפקה בסיוע שקיבלה מכספי תנועת " חיבת ציון . " גדרה הייתה מושבה יוצאת דופן גם בכך שמייסדיה ביקשו להגשים רעיונות סוציאליסטיים וחיו חיי שיתוף ושוויון . עד מהרה הגיעו לחובבי ציון שמועות על חילול שבת במושבה גדרה ועל התרחקות מהדת . 1887-ב פרץ פולמוס בני גדרה , שבמסגרתו נשמעו קריאות לגרש את הביל"ויים מהארץ , אם לא ישנו את דרכם ויתחייבו לשמור מצוות . לבסוף , בעצתם של רבנים כגון הנצי ) ב" עמ' , ( 285 הוחלט למנות לביל"ויים מפקח מטעמה של " חיבת ציון" - הרב יחיאל מיכל פינס . בהשפעתו הסכימו הביל"ויים להוסיף לתקנון סעיף על שמירת מצוות , וביניהן מצוות השמיטה . חושו , אחים , חושו ! חושו , אחים , חושו ! נרימה פעמינו ! טושו , אחים , טושו , לארץ אבותינו ! לא לנו המנוחה , לא לנו המרגוע בארץ הקרוחה ושלטון האזרוע ! רעי בי יהתלו מה לך ארץ מורשה ? שם איים יילילו - תור לך ארץ חדשה ! אל נא פתאים תתלוצצו ! אל נא בנים שווכחי אם פן בכם , אוי , יפרצו צוררינו , צוררי שם ... אמי בי מפצרת : אנא בני , אל תשליכני , בלתך אני , אויה , נשארת אמללה ; מי יתמכני ? חושו , אחים ... אל נא אמי היקרה , אל נא בי תפצרי ! אל יחליצך מכל-צרה - אותי נא בל תעצרי ! חושו , אחים ... שאו נס ציונה אל עירנו החמודה כי על כנפי יונה נעלה הרי יהודה ! חושו , אחים ... נכתב בידי יחיאל מיכל פינס לכבוד הביל"ויים . 1 אילו רעיונות לאומיים מופיעים בשיר ? . 2 אילו טיעונים נגד העלייה לארץ ישראל מופיעים בשיר ? מהי תשובתו של המחבר לטיעונים אלה ? הרב יחיאל מיכל פינס ( 1913-1843 ) סופר , ממנהיגי היישוב העברי בארץ ישראל . 1878-ב עלה לארץ ישראל כנציג ועד "מזכרת משה מונטיפיורי , " והתיישב בירושלים . דגל בשילוב המסורת ורעיונות ההשכלה , ועורר התנגדות כלפיו מצד היישוב הישן . סייע להקים כמה שכונות חדשות בירושלים ולרכוש קרקעות בפתח תקווה . תמך בביל"ויים והיה בין רוכשי האדמות בגדרה . פעל עם אליעזר בן יהודה להפצת העברית , וחידש מילים כמו "מחוג" ו"שעון . " המושב כפר פינס נקרא על שמו . סמל ביל"ו הסמל של אגודת ביל"ו היה מגן דוד שבמרכזו כפות ידיים שלובות ובצלעותיו משובץ הפסוק : " הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום" ( ישעיהו ס , כב )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר