עמוד:320

הרב צבי הירש קלישר פועל ליישוב ארץ ישראל ולהקמת המקדש הרב צבי הירש קלישר נולד בעיר ליסק על גבול פולין-פרוסיה , באזור שהפולנים נאבקו בו על עצמאותם בשנים . 1863-ו 1830 בכתביו ניכרת השפעתה של ההתעוררות הלאומית הפולנית ושל המאבקים לעצמאות של עמים שונים , ביניהם העם האיטלקי ( עמ' . ( 97 נכונותם של העמים האלה למסור את נפשם למען חידוש לאומיותם הייתה בעיניו דוגמה , שהיהודים צריכים לאמץ . מקור השפעה נוסף על הרב קלישר היה תהליך האמנציפציה , שהוא ראה בו חלק מתכנית אלוהית . הוא האמין כי בימיו תם עידן הרדיפות , שהיהודים בכל הדורות סבלו מהן , וכי החלה תקופה חדשה - תקופת הגאולה . בדומה לרב אלקלעי , גם הרב קלישר האמין כי הגאולה תבוא בדרך הטבע , וגם הוא סבר כי הכוח הכלכלי והפוליטי שצברו היהודים והשפעתם בחברה הנוצרית יסייעו לתהליך השיבה לארץ ישראל . בהתאם לתפיסה הזאת שלח הרב קלישר 1836-ב איגרת לאחד מבני משפחת רוטשילד , ובה כתב כי " ראשית הגאולה תהיה על ידי סיבה טבעית מבני אדם ועל ידי רצון המלכויות לקבץ מעט מני פזורי ישראל לאדמת קודש . " ] ... [ באותה איגרת הוא הציע לקנות את מקום המקדש . מטרת הרכישה הייתה לחדש את עבודת הקורבנות , ובשלב הראשון - להקים מזבח ולהקריב את קורבן הפסח . לדעת חוקרים , ההצעה הזאת מלמדת על היסוד המשיחי המאפיין את רעיונותיו של הרב קלישר ועל כך שהשיבה לארץ ישראל וההתיישבות בה היו בעיניו שלב לקראת הגאולה ובניין המקדש . מתוך תפיסה זאת הוא האיץ ביהודים לעלות לארץ ישראל ולא לחכות לבוא המשיח . הוא האמין כי עלייה המונית תהפוך את ארץ ישראל ל"ארץ נושבת" ( ארץ מיושבת ) ותקרב את הגאולה . ברעיונות האלה דן הרב קלישר בספרו " דרישת ציון" . ( 1862 ) הרב קלישר דחה את הטענה , שלפיה אין מצוות יישוב ארץ ישראל נוהגת בזמנו , והוא הדגיש את חשיבותה של התמיכה הכספית של יהודי הגולה ביישוב הארץ . בספרו הוא תיאר תהליך איטי וממושך , שראשיתו עלייה מוגבלת לארץ ישראל לקראת יישובה מחדש . הוא ניסה למצוא פתרונות לכל הבעיות המעשיות העלולות להציב מכשולים בחידוש עבודת המקדש , כגון ייחוסם של הכוהנים או איתור מקומו המדויק של המזבח . הספר " דרישת ציון" התקבל בהתלהבות , למעט שאלת חידוש עבודת הקורבנות , שעוררה הסתייגות . הגאולה כתהליך טבעי בהגותו של הרב קלישר [ ... ] וכי נופלים אנחנו מכל העמים , אשר דמם ורכושם כאפס נחשב למו ( להם ) נגד אהבת ארצם ועמם ? שימו נא לב מה עשו אנשי איטאליען , עם פולין , מדינת אוגנארין , אשר השליכו נפשם מנגד כספם וזהבם , [ ... ] עבור שם נחלת ארצם , ואנחנו בני ישראל אשר הארץ המפוארה משוש כל הארץ , היא לנו למורשה , ארץ אשר מכל יושבי תבל קדוש יאמר לה והיא תהלתנו , ונשים יד לפה ונהיה כאיש אשר אין רוח בו , הלא נבזינו בעיני נפשינו , אם כל העמים עשו רק לכבודם ואנחנו לא לבד כבוד אבותינו , אך כבוד ד׳ יתברך שמו אשר בחר בציון אוה למושב לו ( תהילים קלב , יג , ( אותה נדרוש , . [ ... ] הרב צבי הירש קלישר , דרישת ציון , עמ' 88 גאולת ישראל אשר אנו חוכים ( מחכים ) לה - אל יחשוב החושב כי פתאום ירד השם יתברך שמו משמים ארץ , לאמור לעמו צאו , או ישלח משיחו כרגע מן שמים לתקוע בשופר גדול על נדחי ישראל ויקבצם ירושליימה . [ ... ] ולא במנוסה נלך ולא בחיפזון יום אחד , כי אם מעט מעט תבוא גאולת ישראל , לאט לאט תצמיח קרן ישועה . [ ... ] ואם יטעון עוד שוב מתעקש לאמור , כי נבטל בזה ( בעיסוק בעבודה חקלאית ) לימוד התורה מן העוסקים שמה לילה ויום , ונמשיכם ( נמשוך אותם ) מרוחניותם אל האדמיות ( אל יסוד האדמה שבהם ) - לא מחכמה שאלת על זאת ; אדרבא , מזה תתגדל עטרת התורה , כי אם אין קמח אין תורה , ואם יהיה קמח בארצם ילמדו בהרחבה . [ ... ] הרב צבי הירש קלישר , דרישת ציון , עמ' 19 . 1 לפי הרב קלישר , מה הדוגמה שהעם היהודי צריך לקחת מהאיטלקים , מהפולנים ומההונגרים ? . 2 מהי תשובת הרב קלישר למתנגדיו ? . 3 נסו לזהות בדברי הרב קלישר רעיונות שמקורם בתנועת ההשכלה היהודית . היעזרו בפרק . 9 הרב צבי הירש קלישר - ( 1874-1795 ) כתב ספרים ומאמרים בנושא יישוב ארץ ישראל , והיה ממקימי החברה ליישוב יהודים בארץ ישראל . כדי לקדם את ההתיישבות בארץ ישראל יצר הרב קלישר קשרים עם אישים יהודיים כאדולף כרמייה , משה מונטפיורי , בנימין דה רוטשילד וקרל נטר , והוא תמך בעמותה שקנתה אדמות ביפו . ( 1866 ) על שמו נקרא הקיבוץ הדתי " טירת צבי" בעמק בית שאן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר