עמוד:318

א . הרעיון הציוני כלאומיות מודרנית בשנות השלושים של המאה 19-ה החלו להתפרסם חיבורים , שדנו באפשרות של שיבת העם היהודי לארץ ישראל וניסחו תכניות פעולה מעשיות להגשמת הרעיון . בשלב זה עדיין לא בשלו התנאים בחברה היהודית לקבל את הרעיון הציוני , וכל שכן לתרגם אותו לעשייה של ממש . בשנות השמונים של המאה 19-ה הכשירה מצוקתם של יהודי מזרח אירופה את הקרקע לרעיון הציוני , והוא הבשיל בהקמתה של תנועת " חיבת ציון . " בסעיף זה נתוודע אל מבשרי הציונות ואל פעילותם של חובבי ציון , ונבחן את הגורמים שהשפיעו עליהם בהגותם ובמעשיהם . מבשרי הציונות רעיונות לאומיים ציוניים צומחים במאה 19-ה הזיקה של העם היהודי לארץ ישראל לא פסקה בכל שנות גלותו , והיא באה לידי ביטוי בתפילות לשיבה לציון ובעליות של יחידים ושל קבוצות לארץ ישראל . זיקה זאת נבעה ממניעים דתיים , כגון הרצון לקיים את מצוות ישיבת ארץ ישראל או מתוך ציפייה לבוא המשיח . הקשר המסורתי בין העם היהודי לארצו הוא שעמד גם בבסיס יחסה של התנועה הציונית לארץ ישראל . עם זאת , הזיקה של התנועה הציונית לארץ ישראל הייתה שונה באופייה מן הזיקה הדתית והיו בה יסודות חדשים . היא הושפעה גם מהתהליכים שהתרחשו במדינות אירופה במאה 19-ה ובחיי היהודים במדינות האלה , והייתה חלק מההתעוררות הלאומית היהודית המודרנית . בהשראתן של התנועות הלאומיות האירופיות , היהודים שאפו לא רק להתיישב בארץ ישראל אלא גם להקים בה מדינה יהודית ריבונית . הדיון הציבורי באפשרות של שיבת העם היהודי לארץ ישראל החל בשנות השלושים של המאה , 19-ה והוא בא לידי ביטוי בחיבורים ובמאמרים שביקשו להראות שאפשר לממש רעיון זה והוא איננו סותר איסורים דתיים כגון איסור דחיקת הקץ . ההוגים של רעיון זה מכונים בפי החוקרים " מבשרי הציונות , " והמפורסמים שבהם היו הרבנים יהודה אלקלעי וצבי הירש קלישר , והוגה הדעות והסוציאליסט משה הס . אישים אלה חיו ופעלו בקרב עמים שנאבקו על עצמאותם , והם הושפעו מן התנועות הלאומיות באירופה במהלך המאה 19-ה ( עמ' . ( 95 בהשראת אירועים אלה הגיע כל אחד מהם למסקנה דומה : גם היהודים , ככל העמים , ראויים למדינה משלהם במולדתם ההיסטורית - ארץ ישראל . הכינוי " מבשרי הציונות" דבק באישים אלה , משום שרעיונותיהם הקדימו את הרעיונות שהופיעו מאוחר יותר בתנועה הציונית . עם זאת , החוקרים חלוקים ביניהם בשאלה , מי נכלל בין מבשרי הציונות . יש חוקרים הכוללים בין המבשרים כל מי שרעיונותיו או תכניותיו כללו תכנים שחזרו והופיעו לאחר מכן בתנועה הציונית ( בהם גם הוגים לא יהודים , כגון לורנס אוליפנט . ( חוקרים אחרים סבורים שרק הוגים שרעיונותיהם הגיעו לכלל מימוש מעשי הם " מבשרים , " כלומר , רק אלה שרעיונותיהם היו בסיס להקמת ארגונים שפעלו למען שיבת העם היהודי לציון . על דחיקת הקץ בביטוי " דחיקת הקץ" הכוונה היא לאיסור לקרב את הגאולה קודם זמנה . האיסור מסתמך על פסוק המופיע בשיר השירים שלוש פעמים : " השבעתי אתכם , בנות ירושלם בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ" ( שיר השירים , ב , ז . ( ומכאן למדו חז"ל על ג' שבועות שהשביע ה' את העם ( כתובות קי"א , א . ( בין השבועות : איסור לעלות בחומה - ולא ברור אם הכוונה היא לעלייה ללא אישור האומות או לעלייה המונית . בין הפוסקים יש מחלוקת אם האיסור פירושו שלא לדחוק את הקץ על ידי העמדת משיחי שקר למיניהם , או שהכוונה היא שלא ירבו בתחנונים על קירוב קץ הגאולה . לדעת חוקרים , האיסור של ג' השבועות מופיע כנימוק להתנגדות לתנועה הציונית רק במאה , 19-ה במקביל להתפשטות תהליך האמנציפציה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר