עמוד:312

| 4 יהודים בתנועות כלליות היהודים פעילים בתנועות מהפכניות במסגרת החיפוש אחר פתרונות לבעיותיו של העם היהודי בעת החדשה , היו יהודים שהאמינו כי הפתרון יהיה חלק מהפתרון הכלל-העולמי , ולכן הם הצטרפו לתנועות מהפכניות . אחת התופעות הבולטות במאה 19-ה ובמאה 20-ה היא הניסיונות המהפכניים החוזרים ונשנים . מהפכנים ליברליים , לאומיים וסוציאליסטיים ניסו לעצב מחדש את פניה של אירופה בתקווה לעתיד טוב יותר . לא רק צביונן של מדינות ושל לאומים הוכרע במהלכן של המהפכות האלה , גם גורלם של היהודים היה תלוי בהן . הדאגה למעמדו של העם היהודי ולביטחונו בקרב האומות עודדו יהודים לקחת חלק בפעילות המהפכנית . היו יהודים , בעיקר במרכז אירופה , שפעלו במסגרתן של התנועות הליברליות . הם ביקשו לסייע ליהודים להשתלב במערכות הפוליטיות הקיימות ולהביא לשינוי מעמדם המעוגן בחוק . אך רוב יהודי מזרח אירופה הצטרפו לתנועות מהפכניות בעלות אופי סוציאליסטי . הם קיוו שהשתלבותם של היהודים בסדר החדש שתכונן המהפכה תעניק להם שוויון כלכלי ופוליטי , תשפר את מצבם הכלכלי ואת מעמדם האזרחי ותפתור את בעיית האנטישמיות . הם קיוו גם שהמהפכה תשנה את אופיו של היהודי והוא ייעשה פרודוקטיבי , אדם יצרני התורם בעבודת כפיו לחברה ולמדינה שבתוכן הוא חי . בעיקר משכה את לבם של המהפכנים הסוציאליסטים תנועת " נרודנייה ווליה" ( רצון העם , ( שקמה בשנות השבעים של המאה . 19-ה תנועה זאת קראה להפלת שלטונו של הצאר הרוסי בדרכים אלימות , וליצירת חברה סוציאליסטית המושתתת על ערכים של חירות , שיתוף ושוויון כלכלי . יהודים רבים הצטרפו לתנועה מתוך תקווה שתוביל להשגת שוויון זכויות . חוקרים מעריכים כי לאחר פרעות ה"סופות בנגב" ( עמ' ( 204 היה שיעור הפעילים היהודים בתנועה 25 % -20 % -כ מכלל הפעילים בה . בדומה , רוב מנהיגי התנועה 5 ) מתוך ( 7 בשנים 1887-1884 היו יהודים במוצאם . כשהוקמה במינסק 1898-ב מפלגת הפועלים הרוסית הסוציאל-דמוקרטית , אשר תביא לימים לפרוץ המהפכה הקומוניסטית ( עמ' - ( 148 רבים מפעיליה היו יהודים . , 1917-ב כשהמהפכה הרוסית הביאה להקמתה של המדינה הקומוניסטית , היהודים כיהנו בתפקידים מרכזיים במדינה החדשה : 6 מתוך 21 חברי הוועד המרכזי הראשון היו בעלי רקע יהודי . היו שהגיעו לתפקידים בכירים , ביניהם לאון טרוצקי ( עמ' , ( 151 שהתמנה לתפקיד שר החוץ הראשון של רוסיה הקומוניסטית ולקומיסר ( שר ) המלחמה , ואחר כך שימש גם כמפקד העליון של הצבא האדום . חוקרים סבורים כי הבולטות של היהודים בפעילות המהפכנית קשורה למסורת היהודית , המבוססת על מוסר אנושי ועל שאיפה להקמת חברה צודקת . לעומתם , יש חוקרים המטילים ספק במרכזיות של הזהות היהודית כמניע לפעילותם של צעירים אלה , שכן הם ראו עצמם בראש ובראשונה רוסים , מהפכנים וסוציאליסטים . אף שלא ברור אם המניע לפעילותם של הצעירים היהודים היה לאומי , בחירתם להצטרף לתנועות מהפכניות קשורה קשר אמיץ למוצאם היהודי ולרגשות הסולידריות שחשו עם מצבם הקשה של היהודים בארצם . טרוצקי במצעד צבאי של חיילי הצבא האדום , 1921 חוו דעתכם : האם מוצאו היהודי של טרוצקי ניכר בתמונה ? מה אפשר ללמוד מכך על האופן שבו הגדיר טרוצקי את זהותו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר