עמוד:311

חברי הבונד פועלים למען הפרולטריון היהודי מפלגת הבונד קמה , כאמור , בשנת . 1897 בראשית דרכה הייתה זו מפלגה חשאית , ורק אלפים בודדים נמנו עם חבריה . המפלגה גדלה בעיקר לאחר המהפכה שפרצה ברוסיה . 1905-ב בתקופה זאת התחזקה מפלגת הבונד והיא מנתה 30 , 000-כ חברים . באותן שנים פעלו חברי הבונד לגיוס חברים לתנועה , לפרסום עיתונים וכרוזים , לארגון הפגנות ושביתות פועלים , לארגון איגודים מקצועיים ולארגון קבוצות הגנה יהודיות נגד הפוגרומים . , 1917-ב לאחר המהפכה הקומוניסטית ( עמ' , ( 148 דעכה פעילות מפלגת הבונד ברוסיה , ומרכז פעילותה עבר לפולין . בפוליןפעלהבונדכמפלגהפוליטית , אבלרקבשנות 30-ה הוא זכה לתמיכה ברחוב היהודי , כאשר גברו מגמות האנטישמיות בפולין והורע מצבם הכלכלי של היהודים . במסגרת פעילות הארגון בפולין הוקמה רשת של בתי ספר דוברי יידיש בשם " ציש"א" ( ראשי תיבות ביידיש של : " ארגון בתי הספר היידיים המרכזי ברפובליקה הפולנית ;( " הוקמו תנועות הנוער " צוקונפט" ( העתיד ) ו"סקי"ף" ( סאציאליסטישער קינדר פארבאנד - ארגון הילדים הסוציאליסטיים ;( הודפס עיתון יומי בשם " נייע פרייהייט" ( החירות החדשה , ( שזכה לתפוצה רחבה ; הוקמו איגודים מקצועיים ; נוסדה ה"קולטור ליגע" " ) ליגת התרבות , ( " שהייתה אחראית להקמתה של הוצאה לאור ושל ספריות ציבוריות ; והוקם ארגון לסיוע רפואי . בעקבות השמדתה של יהדות פולין בידי הנאצים פסקה פעילותה של מפלגת הבונד . על התהליך שעבר ארגון הבונד במהלך שנות פעילותו הבונד עבר תהליך הדרגתי שבא לידי ביטוי בכמה אופנים : מקבוצת אליטות מקרב האינטליגנציה למפלגת פועלים פוליטית ; מגיבוש רעיונות פילוסופיים לייסוד מערכת תוססת של חינוך והסברה עבור הפרולטריון היהודי ; מתפיסה " אינטרנציונלית" סוציאליסטית קולקטיביסטית ( כוללנית ) לתפיסה " נציונלית" ( לאומית ) פרולטרית ; מארגון אוטונומי בתנועה הסוציאל-דמוקרטית הרוסית למפלגה הדורשת אוטונומיה תרבותית-לאומית ברוסיה ; מיידיש כשפת ברירת מחדל לפרסום פרופגנדה בקרב ההמון היהודי ליידיש , המייצגת לא רק שפה , כי אם תרבות עשירה ומגוונת של הלאום היהודי . המעבר ליידיש , כשפת המהפכה המרכזית , סימל יותר מכל את המעבר מתנועת אליטות למפלגת המונים . בלהה שילה , "היידיש בבונדיזם : מלשון פרגמטית ללשון המייצגת תרבות לאומית אוטונומית , " אתר יד ושם . 1 סכמו בתרשים את התהליך שמתואר בקטע . ראו דוגמה : . 2 בחרו באחד מהשינויים המתוארים בקטע והסבירו אותו . . 3 נסחו הגדרה אחת המתארת בהכללה את כיוון ההתפתחות שמתואר בקטע . . 4 לפי הקטע , "המעבר ליידיש , כשפת המהפכה המרכזית , סימל יותר מכול את המעבר מתנועת אליטות למפלגת המונים " . הסבירו טענה זאת . הפגנה של חברי מפלגת הבונד , 1917 המפגינים שבתמונה נושאים שלט דו-לשוני , המנוסח ביידיש וברוסית . הסבירו מדוע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר