עמוד:308

כהיסטוריון החוקר את תולדותיו של העם היהודי , ניתח דובנוב את התהליכים ההיסטוריים שעבר העם בשנות הגלות . לטענתו , במהלך שנות קיומו נדד העם היהודי בין מרכזים רוחניים שונים ובהם פיתח את מורשתו התרבותית הייחודית . המרכז הרוחני הראשון היה בארץ ישראל , ומשם נדד המרכז לבבל , לספרד , לגרמניה , לפולין ולרוסיה . בימיו של דובנוב ( סוף המאה 19-ה וראשית המאה ( 20-ה הייתה הגירה גדולה של יהודים לארצות הברית , ולדעתו הגירה זאת מעידה על כך שאמריקה תהיה המרכז היהודי הגדול בעת החדשה . וכפי שהיה בעבר , סבר דובנוב , כך גם בהווה - תפקידו של העם היהודי הוא לפעול במרכזים רוחניים בגולה ולפתח את התרבות היהודית . דובנוב ראה בחינוך את אחת הדרכים המרכזיות שבהן העם היהודי צריך לפעול . לצד החינוך ללאומיות , יש לחנך לערכים כלל-אנושיים : " לחנך את האדם ואת היהודי בעת ובעונה אחת " . דרך אחרת , כאמור , היא המחקר המדעי בתחומי התרבות והרוח . התהליך ההיסטורי של נדידת המרכזים על פי דובנוב כל ההיסטוריה שלנו ( של העם היהודי ) היא שלשלת של העברות מרכזים תרבותיים מארץ לארץ , ובספרי ההיסטוריים כבר ביררתי למדי את השיטה הזאת של חילוף המרכזים . ארץ ישראל , בבל , ספרד , גרמניה , פולין , רוסיה - אלה מסעי בני ישראל , תחנות גדולות בדרכו של הנודד . בתקופה האחרונה הולכת ומתרחבת תחנה מרכזית באמריקה , וקטנה מזו אבל קרובה לנפש - בארץ ישראל . הראיתי כבר את דרכי העברת המרכזים בימינו בין הקוטב המערבי והמזרחי , והמאורעות האחרונים הוכיחו , שלא טעיתי בחשבון . [ ... ] כשאנו רואים , שבמשך עשרים וחמש שנים נוצרה , בעיקר על ידי יוצאי רוסיה , " אמריקה יהודית , " המונה כמעט שני מיליון נפש , שהעיר ניו-יורק בלבד מכילה קרוב לשבע מאות אלף יהודים ושהזרם הראשי של נודדינו מוסיף והולך אל הריפובליקה הגדולה שמעבר לאוקינוס , הרי יש לנו הזכות להאמין , שאמריקה תעשה במשך הזמן למרכז היהדות היותר גדול בצד רוסיה ובתנאים ידועים גדול גם ממנה . שמעון דובנוב , מכתבים על היהדות הישנה והחדשה , מכתב שלושה-עשר , עמ' 143-142 . 1 על פי דובנוב , מהם המרכזים של העם היהודי שהיו בעבר ? ומהו המרכז המתהווה ? . 2 שערו מה משמעותו של המונח "מרכז תרבות" יהודי ? והאם יש לו מעמד מדיני בתוך הארץ שהוא פועל בה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר