עמוד:289

שאלות לסיכום הסעיף ( עמ' ( 288-273 . 1 א . מה היה החידוש בדרכו של הבעש"ט ? ב . במה שונה דרכו של המגיד ממזריץ מדרכו של הבעש"ט ? הציגו שני הבדלים . . 2 א . ערכו השוואה בין המסגרת של הקהילה לבין העדה החסידית . היעזרו בטבלה : ב . איזה מאפיין מגדיר , לדעתכם , את השינוי העיקרי שחוללה החסידות ? נמקו . . 3 מה היו מניעיהם של המתנגדים לחסידות ? מה היו האמצעים שנקטו ? ומה היו תוצאות המאבק ? . 4 א . הציגו את מאפייניה של תנועת החסידות במאות . 20-19-ה ב . כיצד הגיבה החסידות במאות 20-19-ה על המציאות המשתנה במזרח אירופה באותה התקופה – התחזקות ההשכלה היהודית והחילון ? ג . כיצד ביטאה תנועת החסידות במאות 20-19-ה את מגמות השמרנות וגם את מגמות ההתחדשות ? . 5 מה היה החידוש בהגותו של ר' חיים מוולוז'ין ? וכיצד הוא מהווה תגובה לחסידות ? . 6 ישיבות ליטא כינו את עצמן "מבצר של תורה . " מה אפשר ללמוד מכינוי זה על מטרת הקמתן של הישיבות ? . 7 א . הביאו דוגמאות לדרכי ההתמודדות של ישיבות ליטא עם ערכי ההשכלה . ב . אילו מהמניעים להקמת הישיבה בלידא נותנים מענה לאתגרי המודרנה ? ג . חוו דעתכם על החלטתו של הרב ריינס לכלול לימודי חול בישיבה . . 8 לדברי הנצי"ב : " זה דרכה של תורה שאין עמלה ותכליתה מתקיים אלא בימי שמפנה כל ראשו בה , ] ... [ ואי אפשר להיות גדול בתורה בשעה שעוסק בדברים אחרים " . ) שו"ת משיב דבר , א , סימן מד ( א . לפי הנצי"ב , מה נדרש ממי שרוצה ללמוד תורה ? ב . האם , לדעתכם , יש בדברי הנצי"ב התנגדות עקרונית ללימודים כלליים ? נמקו . . 9 לפי החוקר עמנואל אטקס : " בשיטה הרעיונית שפיתח ר' חיים ] מוולוז'ין [ יש משום סינתיזה בין אותם דפוסים וערכים שהיו מקובלים בקרב המתנגדים ) לחסידות , ) ובין אלה שהחסידות נאבקה בשמם וקבלה על קיפוחם " . ) יחיד בדורו : הגאון מווילנה - דמות ודימוי , עמ' ) 214 בחרו אחד מהערכים במשנתו של ר' חיים מוולוז'ין הקיימים גם בחסידות , ואחד מן הערכים הקיימים בהתנגדות . . 10 א . הסבירו מדוע כונו ישיבות המוסר בשם זה , והציגו את המאפיינים שהיו משותפים להן . ב . מה היו המאפיינים הייחודיים לכל אחת מישיבות המוסר ? ג . מה היו המאפיינים שייחדו את ישיבות המוסר משאר ישיבות ליטא . . 11 א . השוו את תנועת המוסר לתנועת החסידות . מהם קווי הדמיון ? ומהן נקודות השוני ? ב . השוו את תנועת המוסר לתנועת ההשכלה . מהם קווי הדמיון ? ומהן נקודות השוני ? . 12 לפי החוקר חגי סמט , " הרקע ממנו ינק ר' ישראל סלנטר את מקורותיו היה בחברה המתנגדית בליטא שבתוכה גם פעל " . ) מכלול יד ( א . לאילו רעיונות של ר' ישראל סלנטר אפשר למצוא מקור בהגותו של ר' חיים מוולוז'ין ? ואילו מהם חדשניים ? ב . אתרו אחד מספרי המוסר , עיינו בו ונסחו בלשונכם רעיון המופיע בו . ג . הסבירו מהו החידוש ברעיון שבחרתם בהשוואה לתפיסות יהודיות אחרות המוזכרות בפרק . . 13 חוו דעתכם : איזו מהתנועות הרעיוניות היהודיות שהתפתחו במזרח אירופה התמודדה בצורה הטובה ביותר עם התמורות שחלו במאות ? 19-18-ה נמקו את בחירתכם והסבירו בקצרה מה היה המענה של התנועה שבחרתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר