עמוד:286

אחת הישיבות שהתפרסמו בסדרים החדשים הייתה ישיבת טלז , שנוסדה בשנות השמונים של המאה . 19-ה מייסדי הישיבה ביקשו להעניק לה דימוי יוקרתי , אשר ימשוך אליה תלמידים מוכשרים ואף יעורר בהם מוטיבציה מתמדת ללמידה . מטרה זאת הושגה , בין השאר , על ידי תהליך מורכב ותובעני של קבלת התלמידים , שנדרשו להשיג לעצמם מכתבי המלצה , לעמוד במבחן קבלה ואף להביא עמם את הכסף למימון לימודיהם . כמו כן , הלימודים בישיבה היו מדורגים וכללו רמות שונות של שיעורים , ורק מי שהוכיח את יכולותיו היה יכול לטפס בסולם הלימודים לשיעורים מתקדמים ומורכבים יותר . הלימודים בישיבת טלז התבצעו בשיטה ייחודית , שהתבססה על לימוד מעמיק ועל ניתוח שיטתי . חלק מהחידושים הארגוניים שהונהגו בישיבת טלז התקבלו בישיבות אחרות בליטא . במקביל היו ישיבות שהחליטו מלכתחילה לכלול בהכשרתו של תלמיד חכם גם לימודים כלליים . בשנות השמונים של המאה 19-ה ייסד הרב יצחק יעקב ריינס בעיר שווינצאן שבליטא את ישיבת תורה ומדע , ובה למדו התלמידים את שפת המדינה ומדעים כלליים לצד לימודי קודש . ישיבת שווינצאן התקיימה שנתיים בלבד , ובמהלכן סבלה הישיבה מהתנכלויות מצד המתנגדים לשילוב ההשכלה הכללית , עד שנסגרה ( בשנת . ( 1884 הרב ריינס לא התייאש , ובשנת 1905 הוא הקים בעיר לידא ישיבה ששילבה גם היא לימודים כלליים ומשכה אליה מאות תלמידים מרחבי רוסיה . הרב ריינס תמך בשילוב של השכלה כללית עם לימודי קודש , לא רק כדי להבטיח את פרנסתם ואת קיומם של בוגרי הישיבות . הוא האמין כי כזאת צריכה להיות הכשרתם של התלמידים לרבנות . לדבריו , רק השילוב של השכלה עם לימודי קודש יוכל " להציל את הדור הצעיר ממבוכה ומלבטים שבין יהדות לאנושות . " ישיבת לידא התקיימה עשר שנים וזכתה להכרה מצד הממשלה הרוסית וגם לתמיכת הציבור היהודי , עד שאירועי מלחמת העולם הראשונה הביאו לסגירתה . על חוויית הלימוד בישיבת וולוז'ין מתוך זיכרונותיו של חיים נחמן ביאליק על התקופה הקצרה של לימודיו בישיבה . פעם שמעתי את ר' חיים ( סולובייצ'יק , אחד מרבני הישיבה ) [ ... ] וראיתי את התענוג הנפלא שקבלו תלמידיו וראיתי את דרך הלמוד שלו הנפלא . הוא היה בדרכו , בדרך הפלפול , מודרניסתן גמור , זו היתה הפשטה ציורית . ר' חיים היה ממציא לתלמידיו את הסברות הדקות ביותר באופן פלסתי כל כך עד שפעל גם על הרגש האסתטי . היה יופי מיוחד בהיגיון שלו . מדברים על יופי שחמטי ועמקות מתמטית , הלימוד שלו היה יפה ועמוק כאחד . את הסברות הדקות ביותר הלביש ביאורים מוחשיים , שנתקעו במח כחצים שנונים וקשה היה לשכחן . דרך זו נתקבלה בתענוג ובשמחה על כל התלמידים [ ... ] ח"נ ביאליק , "על א . מ . ברכיהו" . 1 מה מאפיין את חוויית הלימוד של ביאליק בישיבת וולוז'ין ? . 2 זהו רעיונות מודרניים בתיאורו של חיים נחמן ביאליק . הרב ריינס תומך בלימודים כלליים הזמן החל לדפוק על הפתח למען הכניס גם שם איזו לימודים כוללים הדרושים לאדם באשר הוא אדם . אם אבותינו לא מיהרו כל כך לפתוח את הפתח , לא לבד שאין להאשימם , אדרבה הם ראויים עוד לתהילה , כי הלא אין לכחד כי הלימודים הכוללים דוחקים מעט את לימוד התורה . כי בשעה הזאת שמבלים על לימודים כוללים מבטלים אז מלימוד התורה . [ ... ] ואולם , אחרי שהזמן איננו פוסק מלרדוף , דופק ודופק , ראיתי כי על ידי זה שיש אנשים שהתעקשו בעקשנות יתירה , לבלי לתת ( לב ) להדפיקות ולבלי לפתוח את הפתח , באו כמה ודפקו בחוזקה ועל ידי כך נשברה הדלת , וגם חלק גדול מכותלי הבניין נתרועעו . לזאת אמרתי אפתח בעצמי את הפתח . הרב ריינס , " זיכרון בספר , " בתוך : ספר שני המאורות , ח"ב , שער , 'ב עמ' 22-21 . 1 מדוע סבור הרב ריינס שיש להלל את המתנגדים ללימודי חול בישיבה ? . 2 כיצד מנמק הרב ריינס את החלטתו לכלול בכל זאת לימודי חול בישיבה ? הרב יצחק יעקב ריינס - ( 1915-1839 ) רב בליטא ותלמיד לשעבר בישיבת וולוז'ין . הרב ריינס התווה שיטה חדשה בלימוד התלמוד המבוססת על חוקי ההיגיון , ובדרשותיו עסק רבות בנושאי גלות וגאולה וישראל בעמים . הוא נודע בתמיכתו בתנועה הציונית וכמייסד תנועת המזרח ) י" עמ' . ( 348

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר