עמוד:272

שאלות לסיכום הסעיף ( עמ' ( 271-259 . 1 א . ערכו השוואה בין התפיסות השונות של הזרמים היהודיים במרכז אירופה ובמערבה בעזרת טבלה : ב . הסבירו לפי איזה עיקרון מסודרים הזרמים והתנועות המופיעים בטבלה . התייחסו לרצף שבו הם מסודרים זה לצד זה . ג . הציעו עיקרון אחר לארגון הזרמים והתנועות האלה ברצף אחר , ובצעו אותו . ד . חוו דעתכם : האם יש ליצור עמודה נוספת בטבלה עבור היהדות הנאולוגית ? נמקו . . 2 בשנת 1786 פרסם אחד המשכילים , דוד פרידלנדר ( עמ' , ( 249 תרגום של סידור התפילה לגרמנית , מבלי לשנות מהנוסח המסורתי של התפילה . האם אפשר לראות בהוצאת הסידור ניסיון ראשון להנהיג תיקונים בדת ? נמקו . . 3 לדעת החוקר יעקב כ"ץ : " יצירת בית הכנסת הרפורמי הייתה מעשה כן של הזדהות יהודית , ביטוי של רצון להישאר בתוך הקהילה היהודית " . א . על מה מבסס כ"ץ את דעתו ? ב . האם אתם מסכימים עם דעתו ? נמקו . . 4 לדעת החוקר אליעזר שבייד , זכריה פרנקל החליט לפרוש מהתנועה הרפורמית משום שההחלטה על תפילה בגרמנית " לא הייתה לדעתו בגדר הוראת שעה שנדרשה כדי להתגבר על קושי שציבור יהודי החפץ להתפלל נקלע אליו שלא בטובתו , אלא הוראת קבע שנתקבלה כתיקון נחוץ לגופו מצד ציבור שההשתלבות בחברה ובתרבות הגרמנית הם ] ... [ אידיאל שהוא דבק בו " . ) תולדות פילוסופיית הדת היהודית בזמן החדש , עמ' ) 151 א . מדוע , לפי דברי הכותב , החליט הרב זכריה פרנקל לפרוש מהתנועה הרפורמית ? האם לדעתכם צדק פרנקל בהערכת מניעיה של התנועה ? נמקו . ב . מה היה החידוש בתפיסתו של הרב זכריה פרנקל ? איזו התנגדות היו דבריו יכולים לעורר ? הבחינו בין מניעים שונים להתנגדות . . 5 א . בחרו אחד מהתיקונים בדת שהחת"ם סופר התנגד להם , והסבירו מה היו נימוקיו . ב . יש המזהים את החת"ם סופר עם המושג "אורתודוקסיה . " לפי מה שלמדתם , האם הזיהוי הזה נכון ? נמקו . . 6 א . מה מאפיין את ההחלטות שהתקבלו בכנס מיכאלוביץ ? אילו מהאיסורים שהוחלט עליהם בכנס אינם נהוגים בימינו ? ב . הביאו דוגמה לתגובה יהודית אורתודוקסית , ודוגמה לתגובה אולטרה-אורתודוקסית . הסבירו כיצד כל אחת מן הדוגמאות משקפת את תפיסת העולם של התנועה . . 7 הרב הירש טען כי " הדת עושה יד אחת עם הקידמה " . כיצד באה דעה זאת לידי ביטוי בפעילותו ? . 8 מה דומה ומה שונה ביחסם של החת"ם סופר והרב הירש כלפי הרפורמים ? . 9 נסחו דיון דמיוני בין יהודי אורתודוקסי , יהודי נאו-אורתודוקסי ויהודי רפורמי ביחס לתיקונים בדת . בחרו באחת מהסוגיות שבהן הצדדים חלוקים ביניהם , ונסחו את עמדתו של כל אחד מהמתדיינים ביחס אליה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר