עמוד:269

הנאו-אורתודוקסיה מציעה דרך ביניים הנאו-אורתודוקסיה מבקשת לשלב בין היהדות לבין המודרנה זרם נוסף ביהדות האורתודוקסית התגבש בגרמניה . אחד ממנהיגי הזרם היה הרב שמשון רפאל הירש , אשר כיהן במשך 38 שנה כרב בעיר פרנקפורט שבגרמניה . הרב הירש קידם בברכה את השתלבותם של היהודים בחיי המדינה , אך דחה בתוקף את השינויים שהציעו הרפורמים . הוא טען כי הוא מוכן לוותר על השוויון האזרחי במדינה , אם הוא יגרום לנטישת היהדות . הוא סבר כי התורה היא עיקר היהדות , וכי לעם ישראל יש שליחות אוניברסלית להציג את התורה לפני עמי העולם . הרב הירש ביקש לשלב בין נאמנות למסורת ושמירה על ההלכה היהודית לבין היבטים במודרנה , שהוא ראה אותם כהיבטים חיוביים . הוא ניסח השקפה זו בביטוי שמקורו במשנה ( אבות ב , ב : ( " תורה עם דרך ארץ . " משמעותו של המושג " דרך ארץ" בכתבי הרב הירש איננו חד-משמעי . בחלק מכתביו הוא מתייחס בביטוי זה אך ורק לצדדים המעשיים המוטלים על האדם כאזרח המדינה , ובכתבים אחרים הוא מתייחס לצדדים העיוניים או התרבותיים של חיי האדם , כלומר , להיכרות עם התרבות הכללית . לפי הרב הירש , כל יהודי מאמין חייב לקיים את כל המצוות כפי שהתפתחו במרוצת הדורות , ואין לאיש היתר או סמכות לשנותן . אם נוצר מצב של אי התאמה בין המצווה לבין המציאות בת הזמן , מה שנדרש הוא תיקון של החברה ולא של התורה : " חינוך והעלאת הדור אל התורה , ולא התאמת התורה אל הזמן . לא הורדת הפסגה אל הרדידות של חיינו . " על אף התנגדותו לתיקונים בדת , הרב הירש לא נרתע מלשנות מנהגים כדי להיענות לצורכי הדור , ובלבד שהשינוי לא יסתור את ההלכה . לדוגמה , הוא נשא את הדרשה בבית הכנסת שלו בשפה הגרמנית , והנהיג מקהלת גברים . לעומת זאת , הוא התנגד נחרצות להשמטת פיוטים , גם אם הקהל לא הבין את כל הביטויים המופיעים בהם . על הרש"ר הירש [ ... ] הוגי הדעות של הריפורמה שאפו לאחד את זיקתם ליהדות עם זיקתם לתרבות ההומניסטית הכללית . על כן הכניסו את היהדות כולה , אמונתה ואורחות חייה לתוך ההיסטוריה . רש"ר הירש שביקש לקבוע בניגוד להם את נצחיותה של התורה הוציא אותה מתוך ההיסטוריה . אבל הוא ייחס ערך עצמי לתרבות ההומניסטית , ועל כן החזיר את היהודים אל ההיסטוריה ויצר באופן זה תבנית כפולה ומורכבת שיש בה תחום סגור ומוחלט , נצחי ובלתי משתנה , ותחום פתוח ויחסי , זמני ומשתנה . [ ... ] אליעזר שביד , "תפיסת היהדות כמהות על-היסטורית , " בתוך : תולדות ההגות היהודית בעת החדשה , עמ' 309 . 1 על פי הקטע , מה הייתה שאיפתם של הוגי הדעות של הרפורמה ? ובמה נבדל מהם הרש"ר הירש ? . 2 הסבירו במילים שלכם את התבנית הכפולה והמורכבת שיצר הרש"ר הירש - מהו " התחום הסגור" ומהו "התחום הפתוח ? " הרב שמשון רפאל הירש , הרש"ר הירש - ( 1888-1808 ( ממנהיגי המאבק נגד הרפורמה בגרמניה , וברוב שנותיו כיהן כרב בפרנקפורט . הקים וניהל בפרנקפורט בית ספר יהודי , שיישם את העיקרון של "תורה עם דרך ארץ . " רש"ר הירש תרגם לגרמנית והוסיף ביאור ( בגרמנית ) לחמישה חומשי תורה ולספר תהלים , ונוסף על כך פרסם ספרים המציגים את השקפותיו על היהדות . רש"ר הירש גם ייסד בפרנקפורט את כתב העת " ישורון" ( 1845 ) שנועד לשמש במה להגנה על היהדות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר