עמוד:257

שאלות לסיכום הסעיף ( עמ' ( 256-245 . 1 מה היו מניעיהם של המשכילים במזרח אירופה בהחלטתם לשתף פעולה עם השלטונות ? האם לדעתכם צדקו בהחלטתם ? . 2 בחרו אחד מתחומי השינוי שהמשכילים ביקשו לחולל בחברה היהודית . א . מה הייתה מטרתם בשינוי זה ? ב . באיזו מידה היה בשינוי המוצע איום על אורח החיים היהודי ? נמקו . . 3 בתכניתו של נפתלי הרץ וייזל , המנוסחת ב"דברי שלום ואמת , " הייתה טמונה ביקורת על החינוך היהודי . מה הייתה הביקורת ? . 4 בתגובה לספר "דברי שלום ואמת" כתב הרב לנדא כי וייזל "בא לכפור בתורה ולבזות תורה שבכתב ותורה שבעל פה ולומר שאין בהם תועלת מועיל " . א . על אילו מדברי וייזל יכול היה הרב לנדא לבסס את האשמותיו ? ב . האם אתם שותפים לדעתו ? נמקו . . 5 אילו קשיים עמדו לפני יהודים במזרח אירופה , שביקשו להשתלב בסביבה ובה-בעת לשמור על זהותם היהודית ? . 6 מה מייחד את ההשכלה היהודית בארצות האסלאם לעומת ההשכלה במרכז אירופה ובמערבה ? . 7 מה הייתה תגובת הקהילות היהודיות בארצות האסלאם לרעיונות ההשכלה ? א . הבחינו בין סוגים שונים של תגובה מצד רבנים בארצות האסלאם . ב . נסו להסביר את מניעיה של כל אחת מהתגובות . . 8 " ביסוד הלימודים בבתי הספר של כי"ח הייתה השפה הצרפתית ותרבות צרפת" ) ירון הראל , " בספינות של אש" למערב , עמ' ) 110 א . הסבירו במילים שלכם את קביעתו של החוקר . בתשובתכם התייחסו למטרת החינוך בבתי הספר של כי"ח , ולחידושיו . ב . מה היו החששות שעוררו בתי הספר של כי"ח ? האם החששות האלה התאמתו ? שאלות לסיכום הפרק . 1 לפניכם רשימת שמות ומושגים שהופיעו בפרק : הרב יעקב עמדן , קהלת מוסר , לאפאטר , המאסף , תורת האדם , ירושלים , תעודה בישראל , מקס ליליינטל , אברהם בר גוטלובר , יהודה לייב גורדון , כי"ח , הרב אליהו חזן , הרב יחיא קאפח . א . בחרו 3 שמות או מושגים וציינו באיזה עניין הם נזכרו בפרק . ב . מצאו צמדים או קבוצות של מושגים , והסבירו את הקשר ביניהם . . 2 החוקר שמואל פיינר טוען כי " בניגוד למיתוסים שנקשרו בו , מנדלסון לא היה הדמות ההיסטורית שבה יש לתלות את ראשיתן של התמורות ששינו באופן דרמטי את פניו של העם היהודי בעידן המודרני . הוא לא היה מנהיג שהוביל תנועת מודרניזציה , לא פעל להשגת אמנציפציה , לא היה מייסדה של תנועת ההשכלה , ובוודאי שלא הניח יסודות לשינוי דרכי הפולחן הדתי " . ) בתוך : משה מנדלסון , עמ' ) 176 א . על מה מבסס החוקר הערכה זו ? הדגימו מתוך הפרק . התייחסו גם לתמורות שהתרחשו מחוץ למרכז אירופה . ב . בחרו דמות היסטורית המוזכרת בפרק , שאפשר לייחס לה את ראשיתן של התמורות . נמקו את בחירתכם . ג . מה לדעתכם הייתה חשיבותו ההיסטורית של מנדלסון בתולדות העם היהודי ? נמקו . . 3 נניח שאתם חיים באחת מארצות האסלאם במאה , 19-ה ובעירכם מתקיימת הפגנה לרגל פתיחת בית ספר של כי"ח . החליטו אם אתם בעד או נגד פתיחת בית הספר , ונסחו שלט בהתאם לעמדתכם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר