עמוד:251

המורים ואת הורי התלמידים . שפת ההוראה בבתי הספר החדשים הייתה גרמנית - ביטוי להערצתם של המשכילים היהודים במזרח אירופה לתרבות הגרמנית ולמשכילים היהודים בגרמניה . לדעת חוקרים , בתי הספר שייסדו המשכילים היהודים במזרח אירופה יצרו את התשתית להשכלה מטעם - בתי הספר שהקימו השלטונות הרוסיים בשנות הארבעים של המאה 19-ה כאמצעי לעידוד השתלבותם של היהודים בחברה ( עמ' . ( 202 המשכילים ייחסו למדיניות של השלטונות כוונה להיטיב עם היהודים , והם אף פנו ביוזמתם לשלטונות בהצעות שונות לערוך רפורמות בחינוך היהודי ולעודד יהודים לעבוד בחקלאות באמצעות מתן חלקות קרקע . החוקרים מייחסים את שיתוף הפעולה הזה לתסכול העמוק שחשו המשכילים היהודים במזרח אירופה , אשר היו באותה תקופה מיעוט שהשפעתו לא גדולה בחברה היהודית . וכך , בעזרת השלטון , קיוו המשכילים לקדם את עניינם ולהגביר את כוחם . בניגוד למשכילים במערב אירופה , המשכילים במזרח אירופה נתנו דעתם כבר בשלב מוקדם לחינוך הבנות , והחל מהשליש הראשון של המאה 19-ה הם הקימו גם בתי ספר לבנות . אחד המשכילים במזרח אירופה , אברהם בר גוטלובר , טען כי : " חינוך הבנות על פי מצב הזמן ורוח העת הוא חוב גדול וקדוש עלינו " . עם התפשטות תנועת ההשכלה היהודית במזרח אירופה , במהלך המחצית השנייה של המאה , 19-ה נוסדו עוד בתי ספר לבנות , ועד סוף המאה 19-ה למדו בהם אלפי נערות יהודיות , מכל שכבות החברה . הקיצה עמי , י"ל גורדון , 1863 הקיצה עמי ! עד מתי תישנה ? הן גז הליל , השמש האירה , הקיצה , שא עינך אנה ואנה וזמנך ומקומך אנא הכירה . [ ... ] הארץ בה עתה נחיה נולד לגלילות אירפה הלא נחשבה--אירפה הקטנה מחלקי חלד ובחקרי חכמה מכלם נשגבה . ארץ עדן זאת הן לך תפתח , בניה "אחינו" לך יקראון עתה . עד מתי תהיה קרבם כאורח , למה מנגד להם תלך אתה ? [ ... ] הרימה נא ראשך , הישר גבך , ובעיני אהבה אלימו השגיחה , ותנה לחכמה ודעת לבך והיה עם משכיל ובלשונם שיחה . כל בעלי בינה בך חכמה ילמדו , פעלים ואמנים כל מעשה חרשת , אמיצי הלב בצבא יעבדו , אכרים יקנו שדות ומחרשת . אל אוצר המדינה הבא חילך ובנכסיה קח חלק וזבד . היה אדם בצאתך ויהודי באהלך , אח לבני ארצך ולמלכך עבד . [ ... ] כל שירי יהודה ליב גארדאן , ספר ראשון , עמ' : 4 שירי היגיון 44-43 . 1 לאילו שינויים שהתחוללו במעמדם של היהודים ברוסיה רומז יל"ג בשיר ? היעזרו בפרק . 7 . 2 בשירו של י"ל גורדון מופיעה הקריאה : " היה אדם בצאתך ויהודי באהלך . " א . הסבירו מהו השינוי הנדרש מן היהודים על פי קריאה זאת . ב . העתיקו מהשיר את המשפטים המבטאים את הדרישה להיות "אדם בצאתך . " ג . האם י"ל גורדון מפרט בשיר כיצד להיות "יהודי באהלך ? " מה אתם מסיקים מכך ? . 3 נסחו מכתב או שיר תגובה להצעותיו של י"ל גורדון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר