עמוד:221

שאלות לסיכום הסעיף ( עמ' ( 220-212 . 1 תארו את התהליך התרבותי שעברו היהודים בכל אחד מן האזורים המוזכרים בסעיף , והסבירו את משמעותו . . 2 במהלך הפרק מוזכרות שפות שונות שהיהודים דיברו בהן במקומות שונים בעולם . א . ערכו רשימה של השפות ושל המקומות שבהם דיברו בשפות אלה . ב . הסבירו כיצד שפת הדיבור בכל מקום משקפת את התהליך התרבותי שהיהודים המתגוררים במקום היו נתונים בו . . 3 אחד האמצעים ל"תיקון היהודים" היה החינוך . א . מדוע ייחסו שלטונות רוסיה חשיבות כה רבה להקמת מוסדות חינוך יהודיים ? ב . כיצד קיבלו היהודים שחיו במזרח אירופה ובאימפריה העות'מאנית את השינויים המודרניים בחינוך . ג . כיצד , לדעתכם , אפשר להסביר את ההבדל בין התגובות של היהודים היושבים בכל אחד מן האזורים האלה ? ד . תארו ויכוח המתנהל בין יהודי התומך בהקמת בתי ספר ממשלתיים לבין יהודי המתנגד להקמתם . . 4 הביאו שתי דוגמאות להשפעתן של התמורות במעמד המשפטי של היהודים על מוסדות הקהילה ועל הזהות היהודית במרכז אירופה ובאימפריה העות'מאנית . . 5 האם מינויו של החכם באשי 1835-ב הביא לשיפור מעמדם של היהודים באימפריה העות'מאנית , או שמא הביא לפגיעה במעמדם ? נמקו . . 6 גורלם של יהודי אלג'יריה השתנה בעקבות קבלת האזרחות הצרפתית . האם התמודדותם של יהודי אלג'יריה ושל הקהילה היהודית במקום הייתה דומה להתמודדותם של היחידים ושל הקהילה בצרפת ? נמקו את תשובתכם . . 7 לפי יעקב כ"ץ , אחד החוקרים הבולטים של מעמד החברה היהודית במעבר לעת החדשה : מפנה מכריע בתולדות החברה היהודית חל רק בשעה שיחידיה שינו את מטרתם הסוציאלית ) החברתית ( והעתיקוה ) והעתיקו אותה ( מן החברה היהודית הפנימית לחברה הלא-יהודית של סביבתם . דבר זה אירע , כשהתחילו אלה לראות בחברה הלאיהודית לא רק מסגרת פעולה כלכלית בלבד , אלא אף יחידת-תגמולים סוציאלית ) מסגרת חברתית המספקת תמורה הולמת . ) ( מסורת ומשבר : החברה היהודית במוצאי ימי-הביניים , עמ' ) 290 א . מהו , לפי הקטע , השינוי המרכזי שחל בתולדות החברה היהודית בעת החדשה ? ב . הסבירו במילים שלכם את משמעותו של השינוי , לפי מה שלמדתם בסעיף . ג . באיזו מידה השינוי שהחוקר מציג מתאים לכל אחד מהאזורים שנלמדו בסעיף ? ד . חוו דעתכם : האם השינוי המרכזי שחל בעת החדשה היה בתחום החברתי דווקא ? אם לא - הציעו שינוי אחר . . 8 היינריך היינה וגבריאל ריסר בחרו דרכי פעולה שונות כדי להשתלב בעולם המודרני . א . מה מאפיין את דרכי פעילותו של כל אחד מהם ? ב . תארו מפגש דמיוני של השניים , ובו הם מתווכחים בנושא : דרכו של היהודי בעולם משתנה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר