עמוד:214

ימשוך את ידיו ממנה . בשנת 1845 עזב ליליינטל את רוסיה במפתיע ועבר לארצות הברית , שם כיהן כרב של קהילה רפורמית . ייתכן כי עזב את רוסיה לאחר שהבין כי מגמת הצארים הייתה בעצם לנצר את היהודים , וייתכן כי עזב ממניעים אישיים . למרות עזיבתו של ליליינטל , ועל אף ההתנגדות מצד חלק מהיהודים - במחצית השנייה של המאה 19-ה נמשכה מגמת הרוסיפיקציה ואף גברה . מגמה זאת התרחשה בעידוד השלטונות הרוסיים , ובראשם הצאר אלכסנדר השני ( עמ' . ( 203 בימיו של אלכסנדר השני הותר לבעלי תואר אקדמי לצאת מתחום המושב" ( עמ' , ( 200 ודבר זה הביא לנהירה של תלמידים יהודים רבים לבתי הספר הממשלתיים . בתוך שנים מעטות עלה שיעור היהודים בקרב תלמידי הגימנסיות הרוסיות והאוניברסיטאות , על חלקם היחסי באוכלוסייה הרוסית . מספרם של היהודים שעזבו את תחום המושב בימיו של הצאר אלכסנדר השני מוערך בכ 60 , 000- איש . מספר יהודים זה הוא אחוז מזערי מכלל מיליוני היהודים שחיו במזרח אירופה , אבל אלה הם היהודים הראשונים שהשתלבו בחברה הרוסית . הם התיישבו בערים הגדולות והבינוניות של רוסיה , ואימצו את אורחות החיים של הבורגנות הלא-יהודית . הם החליפו את לשון הדיבור שלהם מיידיש לרוסית , ומתוכם יצאו סופרים בלשון הרוסית ופעילים פוליטיים בתנועות רוסיות שונות . . 1 איזו מגמה בחברה היהודית ברוסיה עולה מנתוני התרשים ? . 2 חוו דעתכם : על פי התרשים , באיזו מידה מדיניותם של הצארים ( עמ' ( 204-202 השיגה את מטרתה ? נמקו . בארצות האסלאם - היהודים עוברים תהליכי התמערבות המעורבות האירופית באימפריה העות'מאנית ובצפון אפריקה הביאה לתמורות במעמדם המשפטי של היהודים , ובעקבות זאת גם לשינויים בתחומי חיים נוספים : יהודים עברו לגור בשכונות חדשות , וצעירים יהודים רכשו השכלה בבתי ספר ממשלתיים או בבתי ספר מודרניים שייסדו יהודים מארצות מרכז אירופה בארצות האסלאם . הרבנים חששו אמנם שבתי הספר יקדמו תהליך של התרחקות מהדת , אך רוב היהודים בארצות האסלאם רצו בשינויים בתחום החינוך . הם ראו בתרבות האירופית תרבות מתקדמת וביקשו לשפר את תנאי חייהם באמצעותה . ייתכן כי היעדר ההתנגדות לשינויים נבע גם מכך שהחברה הסובבת לא ניסתה לשלב את היהודים בתוכה , ומשום שהשלטונות לא כפו שינויים אלה על היהודים , כפי שקרה במזרח אירופה . מספר הסטודנטים היהודים בגימנסיות ובאוניברסיטות ברוסיה , 1886-1853

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר