עמוד:196

האמנציפציה בצרפת עומדת במבחן תהליך האמנציפציה של היהודים בצרפת ידע עליות ומורדות כחלק מהתהפוכות שעברו על צרפת בשנים שלאחר המהפכה . ממשטר שהיה אמור להתבסס על זכויות האדם , שותפות ושוויון , הפכה צרפת בימיו של נפולאון לקיסרות . נפולאון , אשר ביקש להסדיר את היחסים בין הדתות למדינה , חתם על הסכם עם האפיפיור , והדת הקתולית הוכרה כדת הרוב במדינה . עם זאת , לבני זרמים אחרים בנצרות , כגון הפרוטסטנטים ( עמ' , ( 14 או לבני דתות אחרות , כגון היהודים , הובטח חופש דת . בשנת 1806 כינס נפולאון אספת נכבדים יהודים לדיון בשאלת היחסים בין היהודים למדינה . נפולאון הפנה לחברי האספה 12 שאלות , שנועדו לבדוק אם הדת היהודית סותרת את החוק הצרפתי ואת יחסם של היהודים לצרפת . השאלות עסקו ביחסם של היהודים לריבוי נשים ולנישואי תערובת , במעמדו של גט שניתן בבתי המשפט הממשלתיים , בהיתר הדתי לקחת ריבית מנוצרים , ובתחומי העיסוק שאפיינו את האוכלוסייה היהודית . חברי האספה , חלקם יהודים אדוקים , הדגישו בתשובותיהם כי צרפת היא מולדתם וכי הם אזרחים צרפתים בני דת משה . הם חזרו והבהירו כי הם רואים בצרפתים הלא-יהודים את אחיהם ואף מוכנים , בשעת מלחמה , להילחם לצדם נגד היהודים המשרתים בצבאות אויביה של צרפת . תשובותיהם של חברי אספת הנכבדים הניחו את דעתו של נפולאון ואת שאיפתו ליצור זהות צרפתית אזרחית שתחול גם על היהודים . כדי לתת לתשובות האלה תוקף הלכתי שיהיה מקובל על כל היהודים , כינס נפולאון בשנת 1807 אספה בשם " סנהדרין" שכללה 71 נכבדים - כמניין החברים בסנהדרין בימי הבית השני ; מהם שני שלישים רבנים , ושליש - בעלי בתים . הוא דרש מחברי הסנהדרין לבטל הלכות שונות המעכבות את השתלבותם של היהודים בחברה הצרפתית . חברי הסנהדרין לא רצו לבטל הלכות , אך הם גם לא רצו ליצור מצב שבו תהיה סתירה בין ההלכה היהודית לבין חוקי המדינה . לכן הם ניסחו את תשובותיהם באופן המשתמע לשתי פנים . חופש דת - הזכות של כל אדם או קבוצה לתת ביטוי לדתו או לאמונתו ולקיים מצוות , מנהגים או טקסים הנובעים מהן . חופש הדת גם מקנה את הזכות להתארגנות על בסיס דתי , והוא אחת מזכויות האדם הטבעיות המופיעות ב"הצהרת זכויות האדם והאזרח" . ( 1789 ) "נפולאון משחרר את העם היהודי 1806 , " . 1 זהו את הדמויות שבציור . באיזו דרך בחר הצייר להציג את היהודים ? . 2 באיזו דרך בחר הצייר לתאר את נפולאון ? האם אתם מזדהים עם עמדתו של הצייר כלפי נפולאון ? נמקו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר