עמוד:211

שאלות לסיכום הסעיף ( עמ' ( 210-193 . 1 לפניכם צמדי מושגים ואירועים : הצהרת זכויות האדם והאזרח - חוק האזרחות של יהודי צרפת קונגרס וינה - פרעות הפ-הפ גזרת הקנטוניסטים - בתי ספר ממשלתיים תוניסיה - מדינת חסות פקודת כרמייה - מעמדם האזרחי של יהודי אלג'יריה הענקת אזרחות צרפתית ליהודי אלג'יריה - גילויי אנטישמיות באלג'יריה חוקת ארצות הברית - פרשת גרנט א . מה הקשר בין שני המושגים בכל אחד מהצמדים ? בתשובתכם ציינו גם אם זהו קשר של ניגוד , של הוספה , של הדגמה , של סיבה ותוצאה , של השוואה או של פירוט והכללה . ב . כתבו לכל צמד מושגים משפט הכולל בתוכו את שני המושגים . . 2 במאה 19-ה חלו תמורות במעמדם המשפטי של יהודים במדינות רבות בעולם . א . הציגו את תהליך השינוי שחל בכל אחת מהמדינות . ב . סרטטו ציר וציינו עליו את שמות המדינות ואת המעמד המשפטי שהן העניקו ליהודים שהתגוררו בהן בסוף המאה , 19-ה ברצף - מקיפוח ואפליה ועד שוויון זכויות מלא . קיפוח והפליה שוויון זכויות מלא . 3 תהליך הענקת האמנציפציה התרחש במדינות שונות במרכז אירופה ובמערבה , והתאפיין בקווים משותפים ובתופעות שהיו ייחודיות לכל מדינה ומדינה . א . הסבירו מה הקשר בין הענקת אמנציפציה ליהודים לבין רעיונות הנאורות והליברליזם . היעזרו במה שלמדתם בפרקים . 4 , 2 ב . לפי חוקרים מסוימים , תהליך האמנציפציה בצרפת נע בין התקדמות לנסיגה . הסבירו את הטענה והדגימו אותה . ג . מה היו הטיעונים של מחייבי האמנציפציה בגרמניה ? ומה היו הטיעונים של המתנגדים לה ? . 4 א . מה הייתה מטרתם המשותפת של הצארים במדיניותם כלפי היהודים ? ב . חוו דעתכם : איזו מהדרכים השיגה את מטרתם של הצארים בצורה הטובה ביותר - עידוד או כפייה ? . 5 א . הסבירו את שורשיו של המעמד המשפטי של יהודי ארצות האסלאם . ב . הציגו את התגובות בציבור היהודי לפקודת כרמייה . הסבירו את הגורמים שהשפיעו עליהן . ג . יש הטוענים כי היהודים נהנו מחדירתן של המעצמות האירופיות לצפון אפריקה , אך בה-בעת גם ניזוקו ממנה . חוו דעתכם על הטענה הזאת , ונמקו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר