עמוד:169

היטלר מבסס את האידאולוגיה הנאצית על תפיסות שכלתניות ותפיסות רגשיות שקדמו לו את תפיסתו ניסח היטלר על בסיס זרמים מדעיים , תרבותיים וחברתיים שהתקיימו באירופה במאות 18-ה וה19- והתבססו באזורים שונים ביבשת , בהם גרמניה . מקורותיה של האידאולוגיה הנאצית היו מנוגדים . אמנם היא ינקה ממקורות מדעיים או מדעיים-לכאורה , אבל היא כללה גם אמונות ומיתוסים . בהתאם לזאת היו משוקעים בה יסודות מן הנאורות ( שכלתנות , רציו - עמ' ( 26 לצד יסודות מן הרומנטיקה ( רגש - עמ' . ( 37 האידאולוגיה הנאצית שילבה את הגישות ויצרה מהן תפיסת עולם מאורגנת ושיטתית . חידושו של היטלר היה התרגום הפוליטי שהוענק לרעיונות התאורטיים . אחד ממרכיביה המרכזיים של האידיאולוגיה הנאצית היה הגזענות . הגזענות נולדה והתפתחה באירופה במחצית השנייה של המאה 19-ה בקרב הוגים אירופים שונים כמו אויגן קרל דירינג ווילהלם מאר הגרמנים , וארתור דה גובינו הצרפתי . תפיסה זאת נשענה על ענפי מחקר שהעמידו שיטות עבודה ותובנות באשר לטיבם של היחסים הקיימים והיחסים הרצויים בין קבוצות בחברה האנושית . הגזענות התבססה , בין השאר , על השיח האקדמי השכלתני במדעי החברה ובמדעי הטבע : האנתרופולוגיה : מדע שראשיתו במאה 18-ה והוא עוסק בחקר האדם , במוצאו , באורח חייו , בתכונותיו ובתרבותו . האנתרופולוגיה ממיינת קבוצות אנשים על פי תכונות פיזיות : מבנה הגוף , היקף הגולגולת , צבע העור , צבע השיער , צבע העיניים וכדומה . להתפתחות האנתרופולוגיה תרם האימפריאליזם ( עמ' , ( 56 שכן האירופים פגשו ביבשות שבהן הקימו קולוניות אנשים שהיו שונים מהם הן בחזותם החיצונית - בצבע העור , במבנה הגולגולת ובצורת השיער , והן באורח החיים . המפגש עמם עודד עריכת מחקרים על הסיבות להבדלים בין בני האדם ועל השפעתם על ערכי החיים ועל התרבויות . המחקרים האלה הובילו את האנתרופולוגים לסווג את בני האדם לגזעים על פי צבע העור ומידות הגולגולת . על כך התווספה תחושת העליונות של האדם הלבן המביא , כביכול , בשורה תרבותית לבני גזעים שאינם מפותחים . הביולוגיה : מדע הכולל את תורת האבולוציה של המדען והחוקר הבריטי צ'רלס דרווין , שעסקה בהתפתחות המינים ופותחה במאה . 19-ה על פי תפיסתו של דרווין , שהתפרסמה בספריו " מוצא המינים" ו"מוצא האדם , " בטבע מתקיימת בין המינים מלחמת קיום מתמדת , שבה רק החזקים שורדים והאחרים נכחדים . הוא כינה תהליך זה בשם " הבררה הטבעית . " תורתו של דרווין נוצלה והועברה , בניגוד לתפיסתו , אל מערכת היחסים בין בני האדם . כך פותחה תפיסה חדשה הנקראת דרוויניזם חברתי , ולפיה גם בחברה האנושית שוררת מלחמת קיום , ועל פי חוקי הטבע גם בקרב בני המין האנושי רק החזקים שורדים . ערכי השוויון והשלום בין בני אדם הוצגו על ידי מצדדי הדרוויניזם החברתי כשליליים וכנוגדים את חוקי הטבע . במקביל לתפיסות השכלתניות , בעלות היסודות המדעיים לכאורה , התקיים בגרמניה יסוד לאומי אמוציונאלי ( רגשי , ( שנבע במקורו מן הזרם הרומנטי . בין הרעיונות שנכללו בתפיסת עולם זאת הייתה הגישה שאומה היא גוף חי , שלם ונצחי , שמקורו מן הטבע ומן האל . לכן הקשרים בין בני האומה הם קשרים רגשיים , ולזרים , שלא צמחו עמם משחר ימי ההיסטוריה ואשר אינם שותפים לפולקלור העממי , אין מקום בתוך האומה . הרומנטיקה הולידה במאה 19-ה בגרמניה תפיסה הדוגלת בטיפוח היסודות העממיים המשותפים של בני העם הגרמני - הפולקיזם ( שם שנגזר מהמילה הגרמנית - volk עם . ( אויגן קרל דירינג - ( 1921-1833 ) פילוסוף וכלכלן גרמני . חיבר את הספר "השאלה היהודית כשאלה גזעית , אתנית ותרבותית , " שיצא לאור בגרמניה , 1881-ב ובו טען כי היהודים מסכנים את העמים שבתוכם הם יושבים , וכדי לצמצם את השפעתם על חיי המדינה והחברה יש לשלול מהם את הזכויות שהוענקו להם במסגרת האמנציפציה . וילהלם מאר - ( 1904-1819 ) עיתונאי גרמני יהודי שהמיר את דתו . בשנת 1879 פרסם חוברת בשם "ניצחון היהדות על הגרמניות , " ובה טבע את המושג "אנטישמיות . " ארתור דה גובינו - ( 1882-1816 ) סופר ופילוסוף צרפתי . בשנת 1854 פרסם את "המאמר על אי-השוויון בין גזעי האדם , " שבו יצר מדרג של הגזעים האנושיים , ובראשו האדם הלבן . פרסום זה שימש תשתית לתורת הגזע שהתפתחה במחצית הראשונה של המאה . 20-ה צ'רלס דרווין – ( 1882-1809 ) ביולוג אנגלי , אבי תורת האבולוציה . בשנת 1859 פרסם ספר בשם "מוצא המינים" ובו הציג תאוריה על הישרדות המינים בטבע , המבוססת על תצפיות רבות שנים שביצע במקומות שונים ברחבי העולם . בשנת 1871 הוציא לאור את החיבור "מוצא האדם , " ובו הציג תאוריה שלפיה מוצא האדם מהקוף . התפיסות שהציג עוררו סערות בעולם המחקר ובחברה האירופית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר