עמוד:164

האנטישמיות ממלאת תפקיד משני באידאולוגיה הפשיסטית באיטליה באיטליה היה הפשיזם מבוסס מתחילתו על וולונטריות ( התנדבות , ( כלומר , על רצונו של היחיד להשתייך למפלגה הפשיסטית ולהיות אזרח נאמן המשרת את מדינתו על הצד הטוב ביותר . בשלב זה לא היו מגבלות על רקע מוצאו של היחיד ואף לא על רקע דתו . בהתאם לזאת היהודים , כמו מיעוטים אחרים , היו יכולים לבחור אם ליטול חלק בעשייה הפשיסטית . היהודים היו יכולים להשתייך למפלגה הפשיסטית ואף למלא בה תפקידים ציבוריים ( לדוגמה , שר האוצר האיטלקי בשנים , 1935-1932 גידו יונג . ( עם זאת הפשיזם האיטלקי היה מורכב מקבוצות שונות , שבתוכן היו אנשים שהחזיקו בעמדות אנטישמיות ואשר האשימו את היהודים ביצירת הסוציאליזם , בפגיעה בלאומיות האיטלקית ואף בניצול ובטפילות . אולם הפשיזם האיטלקי מיסודו לא התנגד להטרוגניות ( אי אחידות ) בין תושבי איטליה השונים , ולכן הוא נמנע מלחרות על דגלו את האנטישמיות ( בניגוד , למשל , לנאציזם הגרמני - עמ' . ( 171 היסטוריונים אחדים עסקו בשאלה מה הייתה עמדתו של מוסוליני עצמו כלפי היהודים , אך התקשו להכריע אם היה אנטישמי או לא . הם מצאו בכתביו , בנאומיו ובמעשיו גם ביטויים של אהדה כלפי היהודים ( למשל , הוא אמר על היהודים ש"הם העם שנתן את האלוהים , ( " וגם ביטויי האשמה כלפיהם ( למשל , הוא האשים את היהודים בניצחונם של הבולשביקים ברוסיה - עמ' . ( 149 במהלך המחצית השנייה של שנות השלושים של המאה 20-ה חל שינוי ביחסו של מוסוליני כלפי היהודים , והוא החל להשתמש בטיעונים גזעניים ואנטישמיים . היסטוריונים מציעים לתמורה זאת שני הסברים . ההסבר האחד עוסק בהתגברות השפעתו של אדולף היטלר ( עמ' ( 168 על מוסוליני לאחר שהשניים כרתו ביניהם ברית במסגרת ציר רומא-ברלין ;( 1936 ) ההסבר האחר - תגובה של מוסוליני על מעורבותם הרבה של יהודים בשורות המחתרת האיטלקית שפעלה נגדו . בשנת 1938 הוקם באיטליה המכון לתיקון ולהשבחת הגזע האנושי , החל להידפס כתב העת " הגנת הגזע , " התפרסמה ספרות אנטישמית ואף התבצעה חקיקה של תקנות להגנת הגזע האיטלקי . בהתאם לכל אלה חלו על יהודי איטליה הגבלות . למרות שמדיניותה של ממשלת איטליה הפכה להיות אנטישמית , מקומה של האנטישמיות בתפיסה הפשיסטית האיטלקית היה משני , בעיקר בהשוואה לתנועות דומות , כמו למשל הנאציזם הגרמני . דומה שמנהיגי הפשיזם באיטליה העדיפו לשים את הדגש על מחויבותו של האזרח האיטלקי למדינתו , וייחסו פחות חשיבות לפרטים המפרידים בין בני הלאום לבין עצמם ולשנאת זרים . האנטישמיות הייתה יכולה לשמש מכנה משותף המאחד את התושבים , אולם היא לא הייתה הכרחית בעיצוב הקשרים שבין הפרטים לבין המדינה והשלטון . מדברי מוסוליני על האנטישמיות ועל היהודים עמים מבולבלים , או כאלה המתיימרים להיות כאלה , שואלים את עצמם מה מקור האנטישמיות , כיצד הופכים עמים לאנטישמיים בלי סיבה טבעית . התשובה פשוטה למדי : האנטישמיות היא בלתי נמנעת בכל מקום שבו הופכים השמיים ( בני שם , היהודים ) ליותר מדי תוקפנים ומכאן לבעלי כוח רב מדי . היהודי רב המשאבים מוליד את האנטי יהודי . [ ... ] המקור וההצדקה לאנטישמיות הם תמיד ובכל מקום זהים : היהודי עצמו , כאשר הוא מגזים , כפי שהוא בדרך כלל עושה . בניטו מוסוליני , "יותר מדי זה יותר מדי , 31 . 12 . 1936 , " מובא בתוך : בנימין נויברגר , איטליה הפשיסטית , עמ' 118 . 1 מי אחראי על היווצרות האנטישמיות לפי מוסוליני ? וכיצד הוא גורם לכך ? . 2 שימו לב למועד פרסומו של המקור . כיצד מסביר ההקשר ההיסטורי את עמדתו של מוסוליני כלפי היהודים ? "ציר רומא-ברלין" - שמו של הסכם שנחתם בין גרמניה לאיטליה באוקטובר . 1936 מטרת ההסכם הייתה לבטל את הבידוד המדיני שהוטל על שתי המעצמות בשל תוקפנותן והתעלמותן מהסכמים ומהנחיות בין-לאומיים . ההסכם נקרא על שם ערי הבירה של שתי המדינות החותמות . בהמשך הצטרפה אליהן יפן , ושמו של ההסכם השתנה ל"ציר רומא-ברלין-טוקיו . " ברית זאת שימשה הבסיס למערך הכוחות שהוביל למלחמת העולם השנייה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר