עמוד:163

מערכת החינוך הייתה נתונה אף היא לתכתיביה של המדינה הפשיסטית : בבתי הספרלמדוהתלמידיםעלעקרונותהפשיזם , מוריםמונווקודמועלסמךהשתייכותם המפלגתית , ילדים ובני נוער חויבו להשתתף בתנועות הנוער הפשיסטיות ובהן חונך וטופח הדור הצעיר של המפלגה . בצד מערכת החינוך היו גם חיי התרבות באיטליה נתונים להכוונה מלמעלה : יצירות תרבות וספרות הוחרמו , וצנזורה חמורה הונהגה במדינה . עיתונאים , סופרים , שחקנים ואמנים חויבו להצטרף לאיגודים פשיסטיים , ומנגנון תעמולה אדיר הופעל כדי לבצע אינדוקטרינציה של ההמונים ( עמ' , ( 143 כלומר - להקנות לכל האזרחים עקרונות וערכים בדרך של שינון , ללא חשיבה ביקורתית . פולחן האישיות העצים את שלטון היחיד של מוסוליני , וביטוייו היו מגוונים : ברחובות נתלו כרזות , בעיתונות וברדיו הופיעו סיסמאות דוגמת " הדוצ'ה צודק תמיד , " " דבר אחד יהא יקר לך יותר מכול - חייו של הדוצ'ה" ועוד . מוסוליני הפך לסמל לאומי , ותמונותיו הוצגו על המבנים הציבוריים ובתוכם ונישאו בתהלוכות רחוב . פשיסטים נלהבים הדפיסו את תמונת דיוקנו של הדוצ'ה ככותרת לנייר המכתבים שלהם , והתמונה לוותה באחת מאמרותיו . ההמונים האזינו בהערצה לנאומיו בכיכרות , הזדהו עם דעותיו ופעולותיו והעניקו לו בכך כוח עצום . לפולחן האישיות היה מקום נכבד בחינוכם של ילדים ובני נוער גם בבתי הספר וגם בתנועות הנוער . תמונותיו של מוסוליני הופיעו בספרי הלימוד והוצגו לראווה בבתי הספר . המנהיג הוצג כאב וכגיבור , והמורים הצטוו להאדיר את תכונותיו , את " אומץ לבו הנפלא" ואת " שכלו המבריק . " התוקפנות והאלימות אפיינו את מדיניות החוץ של איטליה הפשיסטית . מוסוליני חתר להקמת אימפריה איטלקית כדוגמת האימפריה הרומית העתיקה . לדבריו , האימפריה הזאת תוכיח לכול כי איטליה היא אחת המעצמות החשובות באירופה . בהתפשטות טריטוריאלית ראה המשטר הפשיסטי גילוי של חיוניות . לתפיסתו , " המלחמה היא עובדת חיים הכרחית ובריאה . " מוסוליני סבר כי מדינות שאינן מתייחסות אל המלחמה כאל דבר קדוש ונעלה הן מדינות מנוונות . לפי תפיסתו , המלחמה מעניקה כבוד והדר לעמים המוכנים להתמודד . מוסוליני הדגיש כי הפשיזם אינו מאמין באפשרות של שלום נצחי או בתועלת של שלום כזה . הפשיסטים רצו להחזיר לאיטליה את השטחים שהובטחו לה אחרי מלחמת העולם הראשונה , הם שאפו לחדש את עברה המפואר , להרחיבה על פי גבולות האימפריה הרומית ולהפוך את הים התיכון לים איטלקי . את שאיפותיו האימפריאליות מימש מוסוליני באמצעות הסכמים דיפלומטיים , מלחמות וכיבושים . בין היתר הוא סיפח את אלבניה , 1925-ב כבש את אתיופיה , 1935-ב והיה מעורב במלחמת האזרחים בספרד 1936-ב לצד הגנרל פרנקו . פעולות אלה העידו על כוונות ההתפשטות של איטליה . כרזות תעמולה באיטליה בשנות 30-ה של המאה העשרים . בתחתית הכרזה העליונה כתוב : "הוד מעלתו בניטו מוסוליני , ראש הממשלה , מנהיג הפשיזם , מייסד האימפריה" . 1 מהי דמות המנהיג העולה מן הכרזות ? אילו תכונות או מאפיינים מודגשים בה ? . 2 אילו מרעיונות הפשיזם באים לידי ביטוי בתמונות , ישירות או בעקיפין ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר