עמוד:157

שאלות לסיכום הסעיף ( עמ' ( 156-147 . 1 הסבירו את הסיסמה שטבע ולדימיר איליץ' לנין כמבטאת את מטרות המהפכה הבולשביקית : "שלטון למועצות , אדמות לאיכרים , לחם לנצרכים ושלום לכול . " ! . 2 א . ערכו השוואה בין פעולותיהם של ולדימיר איליץ' לנין ויוסף סטלין . היעזרו בטבלה : ב . התבוננו בכרזות שמתארות את שני האישים ( עמ' . ( 156 , 150 באיזו מידה הכרזות נותנות ביטוי להבדלים שתיארתם בהשוואתכם ? . 3 לפניכם רשימה של ציטוטים המיוחסים ליוסף סטלין . בחרו אחד מהם והסבירו אותו בהקשרו ההיסטורי : - החינוך הוא נשק שהשפעתו תלויה במי שמחזיק אותו בידיו ובמי שהוא מכוון אליו . - אינך יכול לבצע מהפכה עם כפפות של משי . - כשחוטבים עצים , ניתזים שבבים . - מספיקה הידיעה שהיו בחירות . הבוחרים לא מחליטים דבר , סופרי הקולות - כן . - מותו של היחיד הוא טרגדיה ; מותם של רבים הוא סטטיסטיקה . . 4 הסופר הרוסי מקסים גורקי ( עמ' ( 151 סבר כי הצלחתו של הקומוניזם ברוסיה נבעה מכך שלנין העניק לבני עמו אופטימיות . האם אתם מסכימים עם גורקי ? האם יש לכם הסברים אחרים להצלחתו של השלטון הטוטליטרי הזה ? . 5 אחת הטענות המושמעות במחקר היא שמדיניותו של סטלין ופעולותיו קידמו את המדינה הסובייטית , אך פגעו פגיעה חמורה בציבור הסובייטי . הסבירו את הטענה , ובססו אותה בעזרת הוכחות מתוך הפרק . . 6 כתב החוקר ארצ'י בראון : ככלל אפשר לומר שסוד קסמו של הקומוניזם בעולם כולו נשען על מרכיבים ייחודיים לכל מדינה ומדינה ; על התפתחויות בין-לאומיות ] ... [ ועל כוח המשיכה המשתנה בעוצמתה של ברית המועצות בתקופות שונות . ] ... [ בתקופות שונות , ועל פי נטיות לבם של המתבוננים , הצטיירה ברית המועצות כאות ומופת להערצה ולחיקוי , או לחלופין כסימן אזהרה נורא . ) עלייתו ונפילתו של הקומוניזם , עמ' ) 141 א . לפי הקטע שלפניכם - מהו סוד קסמו של הקומוניזם , שבאמצעותו השיגה צורת המשטר הזאת תמיכה בברית המועצות ובמדינות שונות בעולם ? ב . חוו דעתכם : באילו מהתקופות שהוזכרו בפרק הייתה ברית המועצות "כאות ומופת להערצה ולחיקוי ? " ובאילו תקופות הייתה "סימן אזהרה ? " נמקו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר