עמוד:78

מפעלו של אוון , הצלחה או כישלון ? עמדה א : כישלונה של ניו הרמוני , [ ... ] היה כישלון חינוכי . [ ... ] בניסיון הנועז של הקמת מושבה גדולה זו ושל החזקתה במשך שלוש שנים כמעט , נטל אואן על עצמו את המשימה להוציא קבוצת בני-אדם רבגונית מן העולם ' הישן' ולהעבירם אל העולם ' החדש' מתוך התקווה , שיתלכדו ויתחנכו באווירה המוסרית של המושבה השיתופית לחברה אנושית אמיתית . אך אואן לא היה יכול להעמיד לרשות המשתתפים אלא את המסגרת החיצונית לחיים חדשים . [ ... ] את האווירה החברתיתהמוסרית הנכספת ואת מוסר-העבודה הדרוש להצלחת המפעל , על המשתתפים עצמם מוטל היה ליצור . [ ... ] אך לשם כך היה צורך לחנך אותם . [ ... ] גדעון פרוידנברג , רוברט אואן , מחנך העם , עמ' 297-296 עמדה ב : רוברט אוון נכשל במה שרצה יותר מכל , קרי , לשנות את אופי האדם באמצעות ההתיישבות הסוציאליסטית . [ ... ] אבל רוברט אוון אינו רק סיפור של כישלון , אלא גם סיפור של הצלחה , משום שהוא אבי ההומניזם במסורת הסוציאליסטית . אכן , אוון , במובן זה , הוא איש המאה , 18-ה תקופת ההשכלה והאמון הרב באדם , וכמי שהאמין באדם , האמין אוון גם שהשמים הם הגבול ליכולתו של האדם : אם יינתנו לאדם תנאים טובים הוא יהיה מושלם לחלוטין . אבנר דה שליט , סוציאליזם , עמ' 26 . 1 במה כשל אוון על פי עמדה א ? . 2 במה כשל אוון על פי עמדה ב ? ומדוע סיפורו של אוון הוא בכל זאת סיפור הצלחה ? . 3 מה משותף לשתי העמדות ? ומה ההבדל ביניהן ? ניו הרמוני . תחריט , . 1838 התחריט מתאר את החזון של אוון בנוגע לחיי הפועלים . כיצד בא חזונו של אוון לידי ביטוי בתחריט ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר