עמוד:77

להקים מושבות חקלאיות שיתופיות שהוא כינה בשם " פאלאנקס . " כל מושבה הייתה אמורה לכלול 1 , 600 חברים אשר חולקים ביניהם רכוש משותף , ארוחות משותפות ומערכת חינוך משותפת . המושבות היו אמורות להתנהל בצורה דמוקרטית ולהעניק שוויון זכויות לנשים ולגברים כאחד . אחד ממייצגיה של הקבוצה השנייה היה האוטופיסט רוברט אוון . בשונה מפורייה , אוון סבר שהמהפכה התעשייתית היא תהליך חיובי מעיקרו . הוא האמין בקידמה ובכוחו של האדם לחולל שינוי . כהומניסט ( עמ' , ( 26 המעמיד את האדם במרכז , האמין אוון שאם רק יינתנו לאדם התנאים המתאימים , לא יהיה גבול ליכולתו לשפר את העולם שהוא חי בו . במקביל סבר אוון כי הסביבה שהאדם חי בה מעצבת את אופיו ואת התנהגותו . לדעתו , הדרך למנוע את מעשי הפשע שרווחו בקרב הפועלים שהצטופפו בערים איננה באמצעות ענישה מחמירה אלא על ידי חינוך , רכישת השכלה ושיפור בתנאי החיים . מתוך אמונה זאת שאף אוון לחולל שינוי במצבם של הפועלים באמצעות חקיקה . אוון ניסה להגשים את רעיונותיו במפעל שניהל בניו לנרק שבסקוטלנד . הוא הפחית בהדרגה את שעות העבודה של הפועלים 16-מ שעות ביממה 10-ל שעות וחצי . הוא פעל לשיפור תנאי השיכון של הפועלים והקים למענם בתים ובהם דירות של שני חדרים לכל עובד . הוא דאג שפועל שחלה יקבל שכר גם בעת מחלתו , ושיתף את הפועלים ברווחים של המפעל - וכל זאת מבלי שהכנסותיו ייפגעו . הוא נלחם נגד תופעות של שכרות בקרב העובדים , ונמנע מלהעסיק ילדים מתחת לגיל עשר . הוא הקים בעבור ילדי המפעל בית ספר שגם הוריהם למדו בו בשעות הערב , ודאג לפעילות תרבותית לעובדים . המפעל בניהולו של אוון נכשל גם כלכלית וגם חברתית , אך הוא לא התייאש . הוא היגר לארצות הברית והקים שם מושבה בעלת אופי סוציאליסטי בשם " ניו הרמוני . " ואולם גם ניסיון זה כשל . למרות כל זאת , ניסיונותיו של רוברט אוון ליצור שינוי במצב הפועלים אינם רק סיפור של כישלון אלא גם סיפור של הצלחה : אוון נחשב להוגה הראשון אשר ראה את מצוקתם של הפועלים ופעל לשיפור מצבם ( ראו " מן המחקר" בעמוד הבא . ( הוא אף התווה דרך להוגים רבים שפעלו לשיפור מצבם של הפועלים באמצעות חקיקה במאות 19-ה וה20- ( עמ' . ( 84 חינוך ועבודה בהגותו של רוברט אוון ( קטעים ( מתוך תנאי חייהם , מתוך מצוקתם ומתוך חוסר כל חינוך - גורמים שאין לעני כל שליטה עליהם - צומחים דפוסי התנהגות שליליים המצויים בציבור העניים . אם האדם הנו ' יציר הנסיבות , ' הרי אפשר להשפיע על דפוסי התנהגותו על ידי יצירת נסיבות כאלה , שמתוכן יפתח האדם את התכונות המוסריות והחברתיות הדרושות לחיי חברה תקינים ושלמים . העבודה מהווה [ ... ] מטבעה אחד היסודות של חינוך האדם , יסוד שאין לו תחליף . כשם שהחינוך דרוש לאדם כדי שיצליח בחיים הכלכליים , כן דרושה גם עבודתו הפרודוקטיבית ( היצרנית ) לחינוכו . מובא אצל : גדעון פרוידנברג , רוברט אואן , מחנך העם , עמ' 302 , 300 , 276 , 274 . 1 אוון סבר כי הסביבה מעצבת את אופיו של האדם ואת התנהגותו . הסבירו את דבריו . . 2 מהם , על פי תפיסתו של אוון , האמצעים שיובילו לשינוי מצבו של הפועל ? שערו מדוע דווקא צעדים אלה . רוברט אוון - ( 1858-1771 ) סוציאליסט אוטופיסט יליד וויילס . נולד למשפחה פשוטה ומעוטת אמצעים . בגיל 18 עבר לעיר מנצ'סטר שהייתה בעיצומו של תהליך תיעוש מהיר , ושם פתח עם שותף בית חרושת למכונות טווייה . הוא הצליח בעסקיו , ובעקבות הצלחתו פתח מפעל גדול יותר . לאחר נישואיו לבתו של תעשיין ניהל את המפעל של חותנו בניו-לנרק שבסקוטלנד . חוו דעתכם : באיזו מידה יש קשר בין סיפור חייו של אוון לבין עמדותיו הסוציאליסטיות ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר