עמוד:56

האחידות התרבותית הייתה תנאי מוקדם להתפתחותה הכלכלית של המדינה המתועשת , ובה בעת היא השפיעה על התגבשות מדינת לאום כמדינה השואפת ללכד את האזרחים ליחידה מדינית אחת על בסיס התרבות המשותפת . לדעת גלנר , כדי להשיג את ליכוד החברה ואת האחדתה , השלטונות טיפחו סמלים , מוסדות ואמצעים אחרים , ובהם : סמלים לאומיים מאחדים : שפה לאומית , סמל מדינה , דגל והמנון . מערכת חינוך יעילה , אשר תפקידה היה להנחיל להמונים את היסודות התרבותיים המשותפים , ובכללם הקניית ידיעת הקרוא וכתוב . אמצעי תקשורת המוניים , אשר שימשו כגורם מתווך בין השלטון לאזרח והחליפו את הכומר או את ראש המשפחה המורחבת . הפצת ידיעת הקרוא וכתוב אפשרה לשלטון לפנות אל האזרחים ישירות מעל דפי העיתונים ובאמצעות כרוזים , לנסות לעצב את עמדותיהם וליצור דעת קהל לאומית אחידה . כך שימשו מערכת החינוך והעיתונות הכתובה כלי בידי השלטון להפצת מסריו ולעיצוב דעת הקהל . במאה 20-ה הצטרפו אליהם כלי התקשורת החדשים - הרדיו , הטלוויזיה והקולנוע . מערכת תחבורה , אשר אפשרה מגע קרוב וישיר יותר בין אזורים שונים ברחבי המדינה . מערך פסי הרכבת ונתיבי השיט עודד תהליכי ניידות . האזרח הפשוט , שבעבר לא חצה את גבולות הכפר שבו חי , היה יכול מעתה לנוע בקלות יחסית על פני אזורים נרחבים . עובדה זאת יצרה היכרות בין האזרחים וסייעה להתפתחותה של האחידות התרבותית במדינה . המיכון והתיעוש מעודדים את היווצרות האימפריאליזם במחצית השנייה של המאה 19-ה התעצמו תהליכי הקולוניאליזם ( עמ' . ( 35 מדינות אירופה לא הסתפקו עוד בהשפעה כלכלית על השטחים באסיה ובאפריקה , והן החלו בכיבושם של האזורים האלה . כך , למשל , כבשה צרפת את אלג'יריה בשנת . 1830 קצב ההשתלטות היה כה מהיר עד כי לקראת סוף המאה 19-ה היו חלקים גדולים מאסיה , וכמעט כל אפריקה , בשליטתן של מדינות אירופיות . המדינות התחרו זו בזו בהשתלטותן על אזורים . תהליך זה נקרא "אימפריאליזם . " תהליך התיעוש היה , כאמור , תוצר של הקולוניאליזם , אך באותה עת הוא היה גם גורם שהניע את האימפריאליזם והעצים אותו . האימפריאליזם נתפס כאמצעי להגדלת עושרה של המדינה . מפעלי התעשייה באירופה נזקקו לחומרי גלם זולים ולמקורות אנרגיה , ואלה נמצאו להם בשפע באזורי השליטה החדשים . עליונותם הטכנולוגית של האירופים במאה 19-ה ( למשל , הנשק החדיש שהיה ברשותם , ( אפשרה להם להשתלט על משאבי הטבע ולנצל את הילידים ככוח עבודה זול . העברת חומרי הגלם לאירופה התאפשרה באמצעות ספינות סוחר משוכללות ובאמצעות רכבות . באנגליה , לדוגמה , הפכה בניית הספינות לתעשייה גדולה וחזקה במהלך המאה , 19-ה והיא השקיעה הון רב בסלילת פסי רכבת במושבות שמעבר לים ( באזורים המשתייכים כיום להודו , לארגנטינה ולברזיל . ( הון רב השקיעו המדינות האירופיות גם בבניית נמלים באזורים שמחוץ לאירופה , בהתאם לצרכים הכלכליים שלהן . כך נכרתה , לדוגמה , תעלת סואץ בין ים סוף לים התיכון . התעלה ייצגה את הדרישה לקיצור המרחק בין מדינות אירופה לבין האזורים שבשליטתן . אימפריאליזם - שיטה מדינית שבמסגרתה מדינה אחת מגדילה את שטחי שלטונה על ידי השתלטות על חבלי-ארץ אחרים ועל היושבים בהם , במטרה להגביר את כוחה הפוליטי ואת עושרה הכלכלי . בעת החדשה , במסגרת האימפריאליזם שלט מיעוט אירופי בשם מדינתו על אוכלוסיות גדולות במקומות שונים ברחבי העולם - למשל , באסיה ובאפריקה . שלטונן של המדינות האימפריאליסטיות המודרניות היה שלטון מפלה ומנצל . מדינות אירופה עשו שימוש בכוחן כדי להשתלט על כלכלתן של המדינות הכבושות ועל אוצרות הטבע שלהן . יתרה מזאת , מתוך תחושת שליחות ועליונות תרבותית , כפו המדינות הכובשות את תרבותן על התושבים הנכבשים . לתושבים אלה לא היו זכויות אזרח , וכל פעולת התנגדות מצדם דוכאה בכוח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר