עמוד:29

הנאורות מעודדת סובלנות הביקורת כלפי הדת ומוסדותיה בתקופת הנאורות הביאה גם היא להתפתחותן של תפיסות דתיות חדשות , אשר שילבו את רעיונות הנאורות עם האמונה הדתית . אחת מהן מכונה " דאיזם" או "דת הטבע , " ולפיה האל ברא אמנם את העולם אך הוא אינו משגיח עליו . העולם שיצר האל מתנהל על פי חוקים טבעיים , שאפשר להבין אותם באמצעות התבונה . עוד גרסה התפיסה הדאיסטית כי בבסיסן של כל הדתות מצויים יסודות משותפים - האמונה באל אחד ובעקרונות המוסר והצדק - ולכן יש מקום לקיומן של הדתות כולן . הרעיונות החדשים הובילו את הוגי הנאורות לקרוא לסובלנות , ובעיקר לסובלנות דתית . הם סברו כי השליט או הכנסייה אינם רשאים לכפות על שום אדם אמונה דתית מסוימת , וכי אינם רשאים לשלול מכל אדם שהוא זכויות או להענישו בגלל אמונתו . לכל דת יש פולחנים משלה , ואין לקבוע איזה מהם עדיף על פני האחרים . מתוך תפיסה זאת של סובלנות דתית שאפו הוגי הנאורות לטפח חברה שבה האזרחות נקבעת לא על בסיס גזע , דת או מין , אלא על בסיס עקרון התועלת . כל אדם המועיל למדינה ראוי להיכלל בחבר האזרחים . ניהול המדינה חייב לשקף את תועלת הכלל , ולא את טובתם של בני קבוצה מסוימת או של בני מעמד מסוים – המלך , אנשי האצולה או אנשי הכמורה . לוק ורוסו מגדירים את המושגים "אמנה חברתית" ו"הרצון הכללי" בהתאם לעקרונות החירות והסובלנות שאפו הוגי הדעות של הנאורות לשפר את פני החברה . הם סברו כי יש לשנות את פני החברה על בסיס המצב הטבעי - המצב שבו היה העולם שרוי בעבר , לפני שנוסדו בו המשטרים הממוסדים ( כדוגמת המלוכה האבסולוטית , ( אשר השפיעו לרעה על דמותה של המדינה . הפילוסוף האנגלי ג'ון לוק הסביר שהמצב הטבעי הוא מצב שבו בני האדם פועלים בהתאם לצו התבונה . הם מרסנים את עצמם ואינם פוגעים בזכויות של בני אדם אחרים , ועל ידי כך הם מוודאים שגם זכויותיהם לא ייפגעו . במצב הטבעי בני האדם פועלים יחדיו מתוך כבוד הדדי וכיבוד זכויות האדם הטבעיות לחיים , לחירות ולרכוש . שיתוף פעולה זה בין בני האדם מכונה " אמנה חברתית , " ומשמעותו : הסכם בלתי כתוב בין בני האדם , הנוגע למערכות החיים הציבוריות והוא צריך להיות בסיס לחוק המדינה ולמבנה המשטר . החוק וסדרי השלטון חייבים לדאוג לכך שכל בני האדם , ללא הבדל , יקבלו את הזכויות שמבטיח המצב הטבעי . ז'אן ז'אק רוסו , מהבולטים בהוגי הנאורות בצרפת ובאירופה , הגדיר אף הוא מהו " המצב הטבעי" ומהי " האמנה החברתית . " בשונה מג'ון לוק , רוסו טען ש"האמנה החברתית" אינה פעולה שהתקיימה רק בעבר אלא היא פעולה המתרחשת מדי יום , כאשר אנשים מקבלים על עצמם לפעול בהתאם למנהגים ולחוקים מקובלים . החוקים מבטאים הסכמה רחבה לעקרונות מקובלים אשר משקפים את הרצון הכללי ( ראו הרחבה . ( ג'ון לוק - ( 1704-1632 ) רופא ופילוסוף שפעל באנגליה . נחשב לאבי תפיסת הליברליזם - תורה המעמידה במרכז את החופש האישי ואת שוויון הזכויות . נודע בחיבורו "על הממשל המדיני , " המבסס את עקרון זכויות האדם הטבעיות . נאלץ לגלות מאנגליה בשל דעותיו הפוליטיות . בשנת , 1689 לאחר "המהפכה המהוללת , " אשר במהלכה הופל שלטונו של המלך ג'יימס 2-ה והוענקו סמכויות חדשות לפרלמנט , שב לאנגליה . ז'אן ז'אק רוסו - ( 1778-1712 ) סופר , פילוסוף ומוזיקאי שפעל בשווייץ ובצרפת . נחשב לפילוסוף החשוב ביותר של עידן הנאורות . רעיונותיו השפיעו על המהפכה הצרפתית . כתב ערכים ל"אנציקלופדיה" ופרסם חיבורים רבים . ספרו "על האמנה החברתית" נחשב לחיבור המשפיע ביותר בתחום הפילוסופיה הפוליטית . ספרו זה , וחיבורו "אמיל או על החינוך , " שכללו ביקורת על הדת הנוצרית , נאסרו לפרסום בשווייץ ובצרפת , והוא עצמו נאלץ לברוח מחשש שייאסר . זכה להכרה לאחר מותו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר