עמוד:26

הנאורות דורשת מן האדם להתבסס על תבונתו הוגי הדעות של הנאורות פיתחו תפיסת עולם חדשה , אשר במרכזה ניצב האדם התבוני - אדם שכלתני ( ובלועזית , רציונאלי , ( הפועל על פי ההיגיון . הם ראו באדם יצור אוטונומי ( עצמאי , בעל דעה חופשית , ( ותבעו ממנו לא להיכנע לסמכותם של השליט , של האל , של כתבי הקודש או של הממסד הדתי , אלא לשפוט כל עניין על פי השכל וההיגיון , ולנקוט עמדה עצמאית . לדעתם , כל אדם הרוצה לגבש את השקפותיו או להחליט על מעשיו , יכול להתבסס על תבונתו . את הרעיון הזה ביטא הפילוסוף הגרמני עמנואל קאנט . קאנט סבר כי אדם שיש לו אומץ לחשוב בכוחות עצמו ולהטיל ספק בדעות ובאמונות המקובלות , הוא בן חורין ( ראו תעודה . ( דרישתם של הוגי הנאורות מהאדם להשתמש בתבונתו , עודדה חשיבה ביקורתית וספקנית כלפי ערכי החברה הקיימים . הנאורות העמידה , אם כן , את האדם במרכז . מקובל לקשר את התפיסה הזאת למושג הומניזם או למושג אינדיווידואליזם . הפילוסוף עמנואל קאנט על החשיבה התבונית ההשכלה ( הנאורות ) פירושה יציאתו של אדם ממצב של קטינות שהוא עצמו גרמה ( גרם להיווצרותה . ( משמע שהאדם איננו מסוגל להשתמש בשכלו בלא הדרכה של מישהו אחר . קטינותו זו נגרמת באשמתו , וסיבתה איננה חוסר שכל , אלא חוסר החלטה ואומץ להשתמש בו בלא הדרכה של אחר . [ ... ] העז לדעת ! אזור אומץ להשתמש בשכלך שלך ! זוהי אפוא סיסמתה של ההשכלה ( הנאורות . ( עמנואל קאנט , מובא אצל : מיכאל הד ועמוס הופמן , תרבות ההשכלה - הגות ואמנות באירופה של המאה , 18-ה עמ' 18 . 1 לדעת קאנט , הנאורות היא יציאה ממצב של "קטינות . " הסבירו את דבריו במילים שלכם . . 2 מהי סיסמת הנאורות לפי קאנט ? . 3 חוו דעתכם : מדוע נדרש להוגי הנאורות ובני זמנם אומץ להשתמש בשכלם ולהעז לדעת ? הנאורות מעודדת את המחקר המדעי ואת רעיון הקידמה התפיסה שלפיה האדם הוא יצור תבוני עודדה גם את התפתחות המחקר המדעי . המדע , כך האמינו הוגי הדעות של הנאורות , ירפא את כל החוליים האנושיים . התפיסה הזאת תאמה הלכי רוח שהחלו כבר במאות 16-ה וה , 17- בעקבות המהפכה המדעית ( ראו הרחבה . ( הוגי הדעות של המאה 18-ה סיכמו את ההישגים המדעיים של המאות הקודמות , הסיקו מהם מסקנות וביקשו לבנות לאורם חברה חדשה ומתקדמת . השאיפה לרכישת ידע כונתה בפי חוקרים אחדים " פולחן הידע . " היא הביאה להתפתחות המדע ולקידמה טכנולוגית מואצת . ההתפתחות בתחומי המדע והטכנולוגיה תרמה אף להתגבשות תפיסת עולם אופטימית . הידע הרפואי הביא לירידה בתמותה , וההתפתחות בתחומי ידע אחרים הביאה ליצירת חידושים טכנולוגיים בחקלאות ובתעשיית הטקסטיל . כלי השיט ואמצעי הניווט התפתחו , ותעשיית הנשק השתכללה . חידושים אלה אפשרו לבני אירופה לגלות מקומות חדשים ולשלוט בעמים רחוקים . האדם החל להצטייר כיצור עליון בעל יכולות בלתי מוגבלות . עמנואל קאנט - ( 1804-1724 ) מגדולי הפילוסופים הגרמנים , ומרצה ללוגיקה . יצא נגד הכוחות הפוגעים בחופש הביטוי , ותמך בהקמת משט רים רפובליקניים המקנים זכויות אזרח ומתנהלים בדרך דמוקרטית . קאנט גם הציע להקים גוף בין-לאומי , מעין חבר לאומים , שיסייע לפתרון סכסוכים בין מדינות בדרכי שלום . הומניזם - השקפת עולם שקיבלה ביטוי נרחב באיטליה בתקופת הרנסנס . עיקריה : פיתוח הרוח האנושית ועידונה , ופיתוח התרבות , האמנות והמדע . מקור המושג הוא בשפה הלטינית , שבה המילה homo פירושה : אדם . ואכן , למושג הומניזם יש מקום חשוב בביסוסו של רעיון האדם במרכז , כלומר , בהדגשת מקומו של האדם כמרכז הבריאה וכאחראי לגורלו . ההומניזם הוא רעיון מרכזי בדמוקרטיה , והוא בא לידי ביטוי גם באמנות זכויות האדם . אינדיווידואליזם - תאוריה חברתית הדוגלת בכך שהמדינה והחברה הם רק כלי עזר לפיתוח הפרט ואישיותו . תאוריה זאת מצדדת בחופש הפעולה והבחירה של הפרט , ובשמירה על עצמיותו . מקור שמה של התאוריה הוא במילה "אינדיווידואום , " שפירושה בלטינית : מה שאינו ניתן לחלוקה , כלומר - האדם היחיד , האדם כישות מיוחדת , נבדלת מאחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר