עמוד:12

בתחום המשפט ואכיפת החוק גם בתחום זה ניכרה בימי הביניים חולשתו של המלך . בכל אזור הייתה הסמכות המשפטית נתונה בידי השליט המקומי . אמנם נותרו במערכת המשפט של ימי הביניים שרידים של מערכת החוק הרומית , אבל בפועל לא הייתה מערכת חוק מסודרת , והחוקים לא היו אחידים - בכל מקום התקיימו חוקים שהושפעו גם מדרישת הכנסייה וממנהגי המקום , ועל כן החוקים השתנו מעת לעת . לעתים פסק הדין ניתן על פי שיקולים לא ראויים כמו דעה קדומה של השופט , תשלום שוחד , הטיית עדים וכדומה . גם בתחום אכיפת החוק והשלטת הסדר בממלכה הייתה מידת השפעתו הישירה של המלך על נתיניו בימי הביניים מוגבלת . התושבים היו כפופים לשלטונם של השליטים המקומיים , אשר היו אלה שקבעו את החוקים המחייבים בתחומי שלטונם ודאגו ליישום חוקיהם . יתרה מזאת , בימי הביניים רבים מאמצעי ההרתעה היו נתונים בידי הכנסייה ואנשי הדת , ואלה נעזרו בהפחדת המאמינים מפני הצפוי להם בעולם הבא . על כך יש להוסיף את העובדה שהמלך התקשה לממן את הגופים שהיו אמורים לסייע לו לשמור על החוק והסדר . בתחום התרבות התרבות האירופית בימי הביניים התאימה למציאות הפוליטית : כפי שבכל אזור שלט שליט מקומי , כך גם הונהגה בכל אזור תרבות מקומית ייחודית של מנהגים מקומיים , ושפה מדוברת בניב מקומי . הניבים המקומיים נבדלו זה מזה באוצר המילים , בתחביר ( מבנה המשפט , ( ובדרך שבה נהגו המילים . במקביל התקיימה גם שפה כתובה משותפת , ששימשה לתקשורת בין האזורים השונים בתוך הממלכה ומחוצה לה - השפה הלטינית . את הלטינית , שהייתה שריד מהעת העתיקה , ידעה רק שכבה דקה של האוכלוסייה . בתחום החינוך בימי הביניים פעלו באירופה מסגרות החינוך השונות - מביתהספרועדהאוניברסיטה-בזיקהלכנסייהובפיקוחה . רובו המכריע של הציבור לא למד במוסדות החינוך , וידיעת הקרוא וכתוב הייתה שמורה לנזירים ולכמרים וכן לשכבה דקה של משפחות עשירות שהעסיקו מורים פרטיים לבניהן . מצב זה שימר את הפערים בין המעמדות והנציח אותם . ההשכלה הייתה אפוא חסומה בפני רוב הציבור , אשר עסק במקצועות שנרכשו בדרך של חניכה והתנסות ולא בדרך של לימוד מסודר . יריד שנתי בחסות הבישוף . איור לכתב יד מן המאה , 15-ה פריז

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר