עמוד:9

יחידה א תופעות המודרנה העת החדשה מזוהה עם המושג " מודרנה" ועם השאיפה להתחדשות מתמדת . במהלך המאות 19-16-ה התרחשו באירופה תהליכי שינוי רבי השפעה בתחומי חיים שונים - בפוליטיקה , בכלכלה , בחברה , במדע , בתרבות ובדת . השינויים היו קשורים זה לזה והזינו זה את זה , ולכן קשה לעתים להבחין ביניהם . חלק מהשינויים נבעו מחידושים טכנולוגיים , וחלקם התפתחו בעקבות רעיונות ותפיסות עולם חדשים שהיו מקובלים בתקופות שקדמו לעת החדשה . להבדיל מן האווירה הפסימית של ימי הביניים , שהוכתבה על ידי הכנסייה הנוצרית - המודרנה הציעה אופטימיות רבה , מתוך הנחה שהאדם יכול לשפר את עתידו . לפיכך קמו בתקופה המודרנית תנועות וזרמים אשר גיבשו תכניות שונות בשאיפה לקדם ולשפר את פני האנושות על ידי תיקון האדם והחברה . למרות השאיפה המשותפת להתקדמות , התנועות שהתפתחו בעידן המודרני היו חלוקות ביניהן באשר ליעדים שאליהם הן חתרו להגיע ובאשר לדרכים שבהן יש לפעול כדי להשיג את היעדים האלה . היחידה שלפנינו תעסוק בהיבטים שונים של המודרנה . בפרק 1 נעסוק בהתגבשותה של המסגרת הפוליטית של המדינה המודרנית , שהייתה אחד מהתהליכים המסמלים את ראשית העת החדשה . בפרק 2 נדון בחידושים הרעיוניים שחוללה הנאורות , אשר הניחה את הבסיס להיווצרותן של תפיסות עולם חדשות . בפרק 3 נעסוק בקידמה הטכנולוגית שהובילה לתיעוש , ובהשלכותיה . פרק 4 יסיים את היחידה בהיכרות עם שלוש אידאולוגיות שיצרו שלושה ערוצים למחשבה ולפעולה : הליברליזם , שהוביל להרחבת זכויות הפרט ולהגדלת השפעתו על המדינה ; הסוציאליזם , שקרא לשינוי המבנה החברתי הכללעולמי ; והלאומיות , שחתרה לגיבושה של זהות ייחודית מובחנת ולהשגת ריבונות בעבור בני הלאום .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר