עמוד:15

הערות חשובות לסיום . 1 מורים המתחילים ללמד בספר הזה בכיתה ט ‘ מבלי שתלמידיהם למדו בכיתות ז ו-ח עם הספר לומדים ערבית , רצוי שיעשו חזרה במשך כמה שיעורים על שיחות מרכזיות , תבניות לשוניות ואוצר מילים הכלולים בספרים הראשון והשני . . 2 הספר ( המודפס והדיגיטלי ) מסייע להשתמש בשפה לצורכי תקשורת בכיתה ומחוצה לה . יש לעודד את התלמידים להשתמש בשפה עד כמה שאפשר . . 3 הניסוחים של כללי השפה בספר זה מבוססים על ההנחה כי ניסוח קצר , פשוט ומובן דורש פחות מאמצים מצד הלומד ומקל על הלמידה . . 4 ספר לימוד זה הוא כלי עזר בידי המורים , ועליהם להשתמש בו על פי תפיסת עולמם החינוכית והסיטואציה הלימודית בכיתה . . 5 חשוב לזכור כי הוראה אינה שווה ללמידה . על מנת שתלמידים יקלטו ויפנימו את החומר הנלמד יש להציגו בפניהם פעמים רבות ומנקודות מבט שונות . הפתגם הערבי אומר : . . 6 יש לעודד את התלמידים לפעילויות למידה בלתי פורמאליות מחוץ לכיתה , כמו : האזנה לחדשות בטלוויזיה וברדיו , צפייה באתרי אינטרנט ( עיתונים ערביים , יוטיוב וכדומה , ( קריאה וצילום כרזות , שלטי רחוב ומודעות בערבית , . 7 יש לחזור ולשנן לתלמידים כי : א . האחריות ללמידה ולשינון מוטלת עליהם . כמאמר הפתגם : אפשר להוביל את הסוס לשוקת , אבל אי אפשר להכריח אותו לשתות . ב . חשוב וכדאי ללמוד משגיאותיהם ומשגיאות של אחרים . עשיית שגיאה אינה הבעיה . לא ללמוד מן השגיאה זו הבעיה . ג . אין ללמוד למען הציון או כדי להיות תלמיד ”טוב . “ יש ללמוד כדי לדעת ולהרחיב את הדעת . הציון הוא רק תוצר לוואי של למידה רצינית ואחראית . כמה הבהרות נקודתיות א . לפרק , 3 המספר על הרמב"ם , הוכנסה האמרה "ממשה עד משה לא קם כמשה . " יש להבהיר לתלמידים ש"משה" הראשון הינו משה רבנו , והשני הוא רבי משה בן מימון ( הרמב . ( ם" ב . כינויי הזיקה נלמדים בפרק 6 ( עמוד . ( 157 חשוב לציין לתלמידים כי כינויי הזיקה יופיעו תמיד באמצע משפט , ולכן ה"אלף" שבראשם תהיה תמיד "אלף וצלה . " ג . בספר זה מצאנו לנכון להקדים את הוראת הריבוי השבור לפני השלם כיוון שהוא רווח יותר בשפה , והתלמידים חשופים למילים בריבוי שבור כבר מספר א . הריבוי השלם מורכב יותר מבחינה דקדוקית ( יחסות וסמיכות , ( ואנו חושפים אותו בפני התלמידים ללא הסברים דקדוקיים . ד . בנספח תמצאו הצעה למבחן מסכם לפרק . 3 אפשר לעבות ולדלל , לגרוע ולהוסיף חלקים על פי ההדגשים שניתנו למיומנויות השונות בעת הוראת הפרק . מומלץ לתת בחירה בתוך המבחן , בין שמדובר בבחירה בין תרגילים , או בחירה של מספר פריטים בתוך תרגיל בהתאם לכך יש לקבוע גם את הניקוד לכל חלק במבחן . הפתגם במליאת הכיתה ויספרו בקצרה על האספקט התרבותי שעליו הוא מצביע ( שילוב של ערבית ועברית במידת האפשר . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר