עמוד:14

. 4 פתגם השבוע כל זוג תלמידים יהיה אחראי בתורו לכתיבת כרזה ובה פתגם ערבי . אפשר להשתמש בפתגמים שבספר או לבחור פתגמים ממקורות אחרים . הפתגם ייתלה על לוח מתאים בכיתה או מחוצה לה . התלמידים יציגו את . 3 פעילויות העשרה תרבותית הספר לומדים ערבית ג מציע גירויים רבים להרחבה בנושאי שפה , תרבות , חברה , היסטוריה , דת האסלאם , גיאוגרפיה , ועוד . מילים רבות נושאות מטען תרבותי , למשל : הצעה : כל זוג תלמידים מקבל מהמורה מושג הקשור לאחד מהתחומים הנזכרים לעיל , והם נדרשים להכין עבודה מצומצמת בהיקפה ולהציגה בכיתה . התלמידים יכולים להעלות רעיונות משלהם לעבודה שתביא לידי ביטוי את הידע הלשוני-חברתי-תרבותי שרכשו . העבודה יכולה להיות משחק לימודי , תצוגת תמונות עם כותרות ( מצגת , ( מערכון או הרצאה . עם השלמת העבודה ( בהדרכת המורה ) היא תוצג בפני הכיתה ותימסר למורה . בסוף השנה אפשר לקיים בבית הספר תערוכה של עבודות תלמידים ולהציגם בפני הורים ואורחים . . 2 חיפוש באינטרנט הספר מעודד את התלמידים להשתמש באינטרנט לצורך מציאת מידע רלוונטי לתוכן הנלמד . בספר ג יש הפניות רבות לאינטרנט כדי לקבל מידע על אישים ועל ארצות הקשורים לחומר הלימוד . לדוגמה : ( 1 כאשר מוצגת אמרה של אינטלקטואל / אינטלקטואלית ערבי / ערביה , התלמידים מתבקשים לחפש מידע נוסף על אישיות זו . למשל : בפרק 1 תרגיל 12 התלמידים נדרשים לכתוב מידע על הדרוזים , לפי סעיפים מוגדרים ; באותו פרק נזכר בשיחה שבעכו , והתלמידים מתבקשים בתרגיל 14 לחפש מידע על המסגד ; בסוף הפרק מוצגת אמרה של המשורר ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן , והתלמידים מתבקשים למצוא עליו מידע . ( 2 התלמידים מתבקשים לחפש משמעות של מילים במילון המקוון של מילסון המבוסס על מילון ” איילון שנער “ . אנו ממליצים לעודד את התלמידים להשתמש במילון המקוון במשך כל השנה , ואף מציגים את המילון בפרק 6 ומבקשים מהתלמידים לחפש בו מילים שלא הופיעו בטבלת המילים והן נחוצות להבנת הטקסט . המורים יכולים להכיר לתלמידים את המילון המקוון כבר בתחילת כיתה ט , להדגים ולתרגל את החיפוש בו . כאשר התלמידים נדרשים לתרגם מעברית לערבית , והם אינם בטוחים בכתיבת המילה הנדרשת או אינם זוכרים את המילה , הם יכולים למצוא את תרגומה לערבית באמצעות המילון המקוון ע"י השימוש באינדקס העברי ערבי . התרגילים שבהם מתבקשים התלמידים לחפש מידע באינטרנט נחלקים לשני סוגים . א . תרגילים שבהם נדרש מידע מפורט על פי ראשי פרקים מנחים . לדוגמה : פרק 1 תרגילים ; 39 , 12 פרק 2 תרגיל ; 47 פרק 4 תרגיל . 8 תרגילים אלו מיועדים לכלל תלמידי הכיתה . ב . תרגילים שבהם נדרש מידע כללי , ללא ראשי פרקים מנחים . לדוגמה : פרק 1 תרגיל ; 14 פרק 3 תרגיל ; 38 פרק 5 תרגיל ; 5 פרק 6 תרגיל . 19 מוצע שתרגילים אלו יינתנו לתלמידים בודדים אשר יציגו את המידע בפני כלל הכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר