עמוד:13

הצעות לפעילויות נוספות לתלמידים . 1 יומן למידה אישי ( כתיבה והבעה בעל-פה ) לאחר כל שיעור יכתבו התלמידים בערבית ( צירוף , משפט , שני משפטים ) על השיעור או על נושא הקשור במה שלמדו בשיעור . בשלבים מתקדמים של הלמידה יוכלו התלמידים לכתוב על נושאים שונים לפי בחירתם ( כמו : חגים , ימי הולדת , נסיעות לחו “ ל , חברים , אוכל , בית ספר , ספורט , מכוניות . ( פעם בשבוע יאספו המורים את יומני התלמידים לבדיקה . אפשר להעיר על כתיבת האותיות , על אוצר מילים ועל מבנים לשוניים . כמה תלמידים יוזמנו להציג בעל-פה בפני הכיתה את מה שכתבו . ו . משחקים והמחזה משחקים והמחזה הם דרכים חווייתיות לחזרה על חומר שנלמד . קיים פער ניכר בין הבנת הכללים לבין יישומם . באמצעות המשחק וההמחזה חוזרים התלמידים על מילים ומבנים לשוניים פעמים רבות מבלי שיחושו שהם מתרגלים . מטרתם היא להצליח , לנצח . הרכישה תופסת את מקומה של הלמידה הפורמלית . רצוי שהלומדים עצמם , בקבוצות קטנות ובהדרכת המורה , יכינו המחזות ומשחקים שונים : תשבצים , שעשועי לשון , בינגו , משחקי זיכרון , משחקי חשבון , חפשו את המטמון , מדרש תמונה ופנטומימה ( תלמיד מציג צירוף או פתגם בפנטומימה . המילים מוצגות בזו אחר זו ובנפרד . התלמידים הצופים מתבקשים לזהות את הצירוף או הפתגם . ( א . בבוחן ביום שלישי תדרשו להטות את הפועל בעבר . ב . בבוחן מחר תהיה הכתבה על שתי השורות הראשונות של הטקסט בעמ ‘ ... ג . מחר ייערך בוחן בקריאה על חמש השורות הראשונות של הטקסט בעמ ‘ .... ד . בבוחן ביום חמישי תצטרכו לתרגם מעברית לערבית את חמשת הצירופים האלה : ... ה . תרגיל ... בעמ ‘ ... כולו או חלקו , יהיה לבוחן בשיעור הבא . ו . לבוחן הבא - יש ללמוד בעל-פה את המשפט הראשון בטקסט בעמוד ... ז . בתחילת השיעור הבא יהיה בוחן בעל-פה ובו תצטרכו לדעת את הברכות הבאות והתשובה עליהן : בוקר טוב , ערב טוב , לילה טוב , מה שלומך ? ח . בבוחן ביום שיש תצטרכו לכתוב שני פתגמים שלמדתם . בחנים קצרים וממוקדים אלה יגרמו לתלמידים להשקיע מאמצים בלמידה על מנת לקבל בהם ציונים גבוהים . החזרת מבחן או בוחן רצוי לנצל את החזרת המבחן או הבוחן כאמצעי לחזרה על החומר הנלמד . רצוי לכתוב לכל תלמיד הערות אישיות לגבי התחומים שבהם עליו להשקיע יותר זמן ומאמצים . רצוי לאפשר לתלמידים הרוצים לשפר את ציונם לעשות מבחן חוזר או בוחן חוזר . בצורה זו מנוצל המבחן או הבוחן ככלי לעידוד למידה . ה . הצעה לתרגול שיחה תרגיל- משחק תלמידים עומדים בשתי שורות , אלה מול אלה ( בכיתה או במסדרון או בחצר , ( ומתחילים לשוחח בנושא מסוים . כאשר ניתן סימן מסוים , מי שבסוף השורה הראשונה עובר לתחילתה , והתלמידים מתחילים את השיחה מחדש עם התלמיד האחר שנמצא מולם . כיוון שבכיתה יש בנים ובנות , במילא יתרגלו התלמידים שימוש גם בצורת זכר וגם בצורת נקבה . המורים מאזינים לשיחות התלמידים ומתקנים בעת הצורך . בדרך זו התלמידים זזים , קמים , עומדים ולא יושבים במהלך כל השיעור . בסוף התרגיל אפשר להזמין זוג ( או כמה זוגות ) תלמידים שישוחחו לפני כל הכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר