עמוד:12

ד . דרכי הערכה בחנים ומבחנים משמשים אמצעי יעיל להגברת הלמידה . עם זאת , אין להשתמש בהם כאמצעי להפחדה , אלא ככלים לימודיים חשובים העומדים לרשות המורים . מבחנים ובחנים מיועדים לסכם את החומר שכבר נלמד ולחזור עליו , וכן לתת למורים ולתלמידים אבן בוחן לגבי מידת הפנמתו של החומר . אפשר לעשות זאת גם כעבודה עצמית בכיתה או כמבדק בית . חשוב להבהיר לתלמידים מתחילת הלימוד כי פעילותם הלימודית השוטפת במשך השליש או הסמסטר ( נוכחות בשיעורים , הכנת שיעורי בית , השתתפות בכיתה ) היא חלק מהערכתם הסופית . הנה הצעה לחלוקה בין המרכיבים השונים לצורך קביעת ציונו הסופי של כל תלמיד ( יש ליידע את התלמידים כיצד ציונם הסופי נקבע . ( א . מבחנים , בחנים ושיעורי בית 35 % ב . מבחן אמצע שליש / סמסטר 15 % ג . מבחן סוף שליש / סמסטר 25 % ד . פעילות לימודית שוטפת 15 % ה . עבודה והצגתה בכיתה 10 % יחסים אלה בין המרכיבים השונים ניתנים לשינוי על פי שיקול הדעת וההעדפות של המורה . מומלץ : . 1 לשלב במבחנים או בבחנים רק פעילויות שהתלמידים התנסו בהן בכיתה ובבית . . 2 לעשות מדי פעם בוחן קצר - פעם בכתב ופעם בעל-פה , פעם לכל הכיתה ופעם לתלמידים בודדים - על חומר מצומצם בהיקפו הניתן לתלמידים מראש . למשל : ג . הצעה למבנה שיעור בכל שיעור רצוי לתרגל את ארבע מיומנויות היסוד : האזנה , דיבור , קריאה וכתיבה . הזמן המוקדש לכל מיומנות הינו גמיש , והוא נקבע על פי התקדמות הלמידה . להלן שלבים מוצעים למהלך שיעור לפי מיומנויות אלה : בשלב הראשון כדאי להתמקד בפעילות בעל-פה ( תרגילים מן הספר , קריאה , האזנה , אוצר מילים , דו-שיח , בדיקת שיעורי בית , ( בשלב השני יידרשו התלמידים לפעילויות כתיבה ( תרגילים מן הספר , תרגום צירופים ומשפטים . ( כאן המורים מסתובבים בין התלמידים ומסייעים להם . בשלב השלישי רצוי לחזור לפעילות בעל-פה , לשאול שאלות הבנה ויישום הנוגעות לנושאים ולמילים שנלמדו במהלך השיעור . בשלב הרביעי ייערך סיכום של מה שנלמד בשיעור באמצעות שאלות , למשל : ( בכל פעם יענו על שאלה זו חמישה תלמידים אחרים . ( החלק האחרון של שלב זה יוקדש למתן שיעורי בית . שיעורי בית א . יש לקרוא את הוראות התרגילים יחד עם התלמידים , ורצוי לפתור בעל-פה שני פריטים מכל תרגיל , כדי שהתלמידים ידעו בדיוק מה נדרש מהם . כך ” מרוויחים “ חזרה נוספת על החומר הנלמד , מסייעים בהפנמתו ומחזקים את ביטחונו העצמי של התלמיד . ב . לפחות פעם בשבוע חשוב לבדוק ביסודיות את שיעורי הבית של כמה תלמידים ( במחברות , בדפי עבודה ) ולתת להם מעמד של בוחן . התלמידים מקבלים עליהם ציון , וציונים אלה יובאו בחשבון בעת קביעת הציון הסופי של השליש או הסמסטר . פעילות זו תעודד את התלמידים להכין שיעורי בית כראוי . בחלק מן התרגילים אפשר לבקש מן התלמידים לחבר שניים או שלושה פריטים נוספים ולפתור אותם ( בכיתה הטרוגנית כדאי לאתגר את התלמידים המתקדמים . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר