עמוד:10

כללי כדי לקדם את המוטיבציה ללימוד השפה מעבר לחטיבת הביניים חשוב מאוד ליצור חוויות של הצלחה בתהליך הלמידה . לצד למידה חווייתית של שיחות , סיפורים , חידות ובדיחות ומגע עם אספקטים שונים של התרבות הערבית , יש לעבוד גם על הצד הטכני של הלמידה . השפה נלמדת כשפה זרה , ואין התלמידים נחשפים אליה מחוץ לכותלי הכיתה , לכן מופיעים בספר טבלאות בנושאי דקדוק ( הפועל בציווי , צורות הבינוני , כינויי זיקה וכדומה ) ותרגילים טכניים לחיזוק השליטה של התלמידים בחוקי השפה . על פי הצורך , המורים יכולים להוסיף תרגילים לביסוס הידע באוצר המילים . דוגמאות לתרגילים נוספים על אלה שהוזכרו לעיל : מיון מילים לפי קטגוריות שונות , בניית משפחות מילים , מציאת מילים נרדפות או הפכים , בניית משחקים ותשבצים . חלק מהטקסטים מלווים בתרגילים מעטים . במקרים כאלה רצוי להוסיף תרגילים להבנת הנשמע או הנקרא ולהשתמש בסוגי תרגילים שהופיעו ליד טקסטים אחרים . לימוד בעל-פה של טקסטים קצרים או קטעי טקסט ( שורה או שתיים ) להכתבה ( ) מסייע בהפנמת אוצר מילים ובפיתוח מיומנות הבנת הנשמע . כדאי להציע לתלמידים להקליט בעצמם טקסטים או מסרונים , לכתוב משפטים חדשים שגיבורי הטקסט היו יכולים לומר , ולסכם את נושא הטקסט בעל-פה ובכתב . לרשות המורה עומדים גם תרגילים נוספים במהדורה הדיגיטלית של הספר . א . חזרה על החומר והרחבתו הטקסטים השונים מזמנים אפשרות של חזרה על חומר שנלמד בעבר והרחבתו במידת הצורך . הנה כמה דוגמאות : . 1 פרק 1 העוסק בשיעור הראשון בבית הספר ( שיחה בין רן ומפיד ) מזמן אפשרות לחזור לאוצר המילים ולתכנים בשיחה הראשונה בספר ב שבה מדברים רן וחבריו על חזרה לבית הספר לאחר חופשת הקיץ וליצור שיח בין התלמידים הכולל את שני התכנים . . 2 חידת הכובעים ( פרק ( 5 היא הזדמנות להזכיר לתלמידים את נושא הצבעים . המורים יכולים להדגיש את ההבדל בין זכר לנקבה בצבעים . המילה מתארת שם בזכר , והמילה ( הנמצאת בפתרון החידה ) / - בעקבות הטקסט המדבר על הים ( פרק : ( 5 בעקבות הטקסט המדבר על הערבית הכתובה והמדוברת ( פרק : ( 6 אפשר להשתמש בסוג שאלות זה כבסיס לשיח : אחד התלמידים אומר משפט , התלמיד השני שואל שאלת הבהרה על ידי השימוש במילת השאלה , והתלמיד הראשון עונה ומבהיר . למשל : הצעות פדגוגיות-דידקטיות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר