עמוד:9

ה . תרגילי שיח בכיתה . 1 במקומות שונים בספר שזורים תרגילי שיח שבהם נדרשים התלמידים ליצור שיחה חדשה עם חבריהם . השיחה מתבססת על מודל נתון ( טקסט . ( למשל : , ( פרק , 5 תרגיל ›( 17 ( פרק , 4 תרגיל . ( 22 התרגיל מלווה בהנחיה להיעזר במשפטים מן השיחה בעמודים . 99 - 89 . 2 בעקבות לימוד טקסט מסוים אפשר להפעיל את התלמידים בשיח באמצעות תרגילים , שבהם הם מראיינים זה את זה . דוגמאות : בעקבות לימוד הטקסט על העישון ( פרק ( 4 התלמידים יכולים לשאול זה את זה שאלות שונות ולאחר מכן לדווח עליהן במליאת הכיתה . למשל : / - . 3 ( תרגול הפועל ) בספר ג ניתן דגש על תרגול זמני הפועל ( עבר ועתיד ) בתרגילי "גלגול פעלים , " הנעשים מתוך הקשר של משפטים נתונים . בתרגיל נתון משפט ובו פועל בעבר / עתיד בגוף מסוים ( למשל , (››› ועל התלמידים להתאים את המשפט ל- ( נושא ) בגופים אחרים ( לדוגמה : פרק , 5 תרגיל . ( 15 רצוי להזכיר לתלמידים בעל פה את נטיית הפועל בעבר ובעתיד לפני ביצוע התרגיל בכתב : המורים משמיעים את הפעלים , והתלמידים צריכים לזהות את הזמן ואת הגוף ( תרגול פסיבי ;( לפני שניגשים לשלב הכתיבה אפשר ורצוי לבצע חלק מהתרגיל או כולו בעל-פה ( תרגול אקטיבי . ( . 4 בספר ג הושם דגש על היכולת לשאול שאלות כבסיס לשיח טבעי : -. התלמידים נדרשים לבחור את מילת השאלה המתאימה לשאלות נתונות , כשהן מלוות בתשובות נתונות ( לדוגמה : פרק , 4 תרגיל ( . 19 – התלמידים נדרשים לכתוב שאלות על-פי תשובות נתונות ( לדוגמה , פרק 3 תרגיל ; 17 פרק 5 תרגיל . ( 42 ( שאלות הבהרה ) - באמצעות מילת השאלה ( למשל , פרק 4 תרגיל ; 9 פרק 6 תרגיל . ( 30 התלמידים לומדים לשאול " מה השעה : " ( פרק 2 תרגיל , 29 בוחרים תשובות ממאגר תשובות נתון , ( בן כמה את / ה ? ( פרק 2 תרגיל ( 27 וכן שאלות כלליות אחרות , כגון : ( פרק 2 תרגיל . ( 10 מומלץ להוסיף מחסן מילים או תשובות לבחירה לתרגילים שהמורים מוצאים אותם קשים לרמת הכיתה או לתלמידים המתקשים בלבד . דוגמאות : תרגול הפועל - פרק 4 תרגיל ; 6 השלמת תשובות – פרק 4 תרגיל ; 22 תרגום צירופים – פרק 5 תרגיל ; 26 מחסן מילות שאלה - פרק 5 תרגיל . 13

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר