עמוד:244

האמת , ונוקטת באסטרטגיה שמשתמשים בה ילדים לקויי למידה רבים ; היא אוחזת בטקסט ( עיתון במקרה זה , ( מתבוננת בתצלומים ( כלומר נעזרת בהקשר ) "ו – מקריאה" מהדמיון ; למשל , למראה תצלום של בניין בבנייה היא אומרת לסבתא : " בתל אביב בונים בניין של חמישים קומות" ( עמוד . ( 00 שאלותיה של סבתא גורמות למתי להעמיק את העמדת הפנים , והיא מוסיפה פרטים כיד הדמיון . השקר שמתי מתבצרת בו בביקוריה אצל סבתא הוא רק אחד מקשייה . בביתה שלה עליה להתמודד עם הכישרונות והמראה החיצוני של אחותה הצעירה ממנה , השונה ממנה מכל בחינה . כשמתי חוזרת ממפגש ה"הקראה" הראשון עם סבתא ( עמ' , ( 03 אבא ושירה הקטנה יושבים בסלון , ומתי נשלחת למטבח , כדי לשמוע מ אמא מה חושבת המורה לאה על מצבה בלימודים . כדאי לשים לב לדעתה של מתי על ההבדל בין המורה הקודמת " ) היא הייתה אישה נעימה עם פנים נעימים וקול נעים , ולשמחתי לא שמה לב שהמחברת שלי מלאה בקשקושים ולא באותיות ) , " עמ' ( 02 למורה החדשה וחדת העין לאה , המיטיבה לראות את קשייה של הילדה . את העוינות כלפי המורה לאה יש לראות גם על רקע יכולתה לראות היטב = ) להבחין ולאבחן , ( לקרוא = ) להבין ) את המצב ולחשוף את הקשיים . כל שמות הפועל נוגעים לראייה ולקריאה – חולשותיהן של מתי ושל סבתא . תגובתה המידית של מתי לאיום של המורה היא הי מנעות : מתי מודיעה לאביה שהיא חולה וזוכה לתגובה אוהדת ( גם במקרים אחרים בסיפור האב הוא הדמות הרכה , האוהדת והמקבלת , הוא מבחין בשינויים לטובה אצל מתי , בעוד האם היא המצביעה על המציאות החשופה ועל הקשיים : ( " לא צריך חום בשביל להיות חולים . אם את לא מרגישה מספיק טוב בשביל ללכת לבית ספר ] כך במקור , ] סימן שאת חולה . וזהו זה" ( עמ' . ( 01 מתי זוכה גם לאהדתה של חברתה הטובה נעמי , תלמידה מצטיינת , המצהירה : " אם יורידו אותך כיתה , יצטרכו להוריד גם אותי" ( עמ' . ( 06 מרכיב נוסף בחייהם של ילדים לקויי למידה הוא הכורח להאזין לתוכחות ולשידולים אין - סופיים של המבוגרים – מורים והורים . גם מתי מספרת : " ההורים שלי חזרו ואמרו לי : 'מתי , תשתדלי , את ילדה נבונה , זה ברור , אבל את צריכה להשקיע ולהתאמץ ולבסוף תצליחי " . ' ( עמ' . ( 43 כדאי לבר ר עם הילדים – מה מרגישה מתי כשהיא שומעת הערות כאלה ? זה עוזר לה ? הופעתו של הדוד יואל , בנה הצלם של סבתא , היא נקודת מפנה בסיפור . יואל מבחין שראייתה של סבתא נחלשה , ובשיחה שלו עם מתי אמר שני משפטים חשובים : " אם לבנאדם יש בעיה , הוא צריך לספר עליה לאנשים שאוהבים אותו "ו , " מתי , זה לא טוב לשמור צרות בסוד" ( עמ' . ( 31 האם יואל התכוון רק לסבתא , או אולי הבין שגם למתי יש " בעיה" או "צרות ? " האם אפשר להניח שיואל הבחין שמתי אינה יודעת לקרוא ? מכל מקום , הגישה של יואל גרמה למתי לחוש שהגיעה שעתו של גילוי הלב : " פתאום לא היה אכפת לי שהוא יידע את האמת" ( עמ' . ( 34 מרגע ששיתפה את יואל בקשיי ה מתי חשה הקלה . היא ידעה שהיא בידיים טובות ושיש מי שיעזור לה . האמת הזו ידועה לילדים לקויי למידה רבים , החשים שהם יוצאי דופן ובודדים , עד שהם מוצאים מבוגר ים שאפשר לסמוך עליו וחולקים אתו א ת סודם . מכאן קצרה הדרך לפתרון : יואל , שהתרשם מהרעיון שהעלתה מתי : " למה לא עושים דלק מקליפות של תפוזים " ? ( עמ' ( 34 רותם את הסקרנות ואת המוטיבציה של הילדה לעגלת הקריאה והכתיבה השקועה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר