עמוד:242

של דבר , לאחר מבצע נועז שבו חילצו הילדים את עמוס השבוי מידי המרגל , סיפרו בני החבורה את סיפורם למדריך שלהם , וכולם יחד – מבוגרים וילדים - לכדו את המרגל ואת חבריו , לא לפני שחגי הפגין אומץ לב והציל את בן דודו עמוס מסכינו השלופה ש ל המרגל . הרקע לסיפור טעון הסבר היסטורי והסבר חברתי ; העלילה מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה . ד"ר ברג , המרגל , הוא גרמני , והילדים בסיפור יודעים היטב מה הגרמנים מעוללים ליהודי אירופה ומה הם עלולים לעשות אם יפלשו גם לארץ ישראל . הדברים משתמעים היטב מן הטקסט . כ שהתלמידים קוראים את הספר כדאי לספק להם עובדות בסיסיות על מה שהתחולל באירופה בזמן השואה , כדי שיבינו מה מעוררת דמותו של המרגל הגרמני בילדי הקיבוץ . עניין נוסף ; הסיפור מתרחש בקיבוץ - סוג יישוב שכיום הוא נדיר בנוף הישראלי ( בוודאי במתכונת שאפיינה את הקיבוץ בשנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת . ( בזמן פרסום הספר לא היה צורך בהסברים . הקוראים הישראלים הצעירים ידעו במה מדובר והבינו את התנהלותם החופשית למדי של ילדי קבוצת איילה ואת היעדר הנוכחות של הוריהם . גם בעניין זה כדאי לספק לתלמידים עובדות בסיסיות . הספר נפתח בכמה הקדמות ; תחילה פנייתה של הסופרת ל"קוראים יקרים , " כדי לספר את הרקע ההיסטורי - תקופתי לכתיבת הסיפור . אחר כך " מעין הקדמה" של המספר עצמו , חגי , המספר לקוראים איך כתב את סיפור ההרפתקה שהיה שותף לה ואיך זכו הדברים לפרסום . גם הפרק הראשון , ששמו " מה לי ו לקבוצת איילה , " ? הוא מעין פרק מבוא , ובו חגי מספר למה נשלח לקיבוץ שעל שפת הכינרת ומה קרה לו בדרך . בפרק הקטן " קבוצת איילה" חגי מתאר את הילדים בקבוצה , ורק מכאן והלאה מתחילה העלילה הבלשית להתגלגל ( מעניין להשוות להקדמות מסוג זה בספריו של אריך קסטנר – פצפונת ואנטון , אורה הכפולה , אמיל והבלשים והכיתה המעופפת ) . הצעות לפעילויות : › באחד הפרקים הראשונים חגי , המספר את הסיפור , מתאר את ילדי קבוצת איילה . הטיפוסים השונים מתוארים במידה לא מבוטלת של סטריאוטיפיות : המנהיג , הפחדן , השמן טוב הלב , בעלת הלשון החדה וכו . ' כדאי לב קש מהתלמידים למצוא תיאורי התנהגויות של הילדים לאורך הסיפור , ולבדוק אם דעותיו של חגי היו מבוססות . › כדאי להפנות את התלמידים להתנהגותו של ד"ר ברג מאז תחילת הסיפור . האם הילדים היו אמורים להבין את זהותו האמתית מוקדם יותר ? › הסיפור יוצר הקבלה בין מזג האוויר להתפתחות העלילה : תחילה - " היה זה בוקר סתיו יפה וטוב" ;( 44 ) כשיוצאים לתחילת ההרפתקה - " הרוח השתוללה , כאילו בכוונה דחפה עלינו את הדלת . בחוץ חיכתה לנו הכנרת , נוהמת , רוטנת , הגלים מתרוממים ונשברים בכעס" ( עמ' . ( 30 הילדים יוכלו לע בוד בקבוצות ולהמשיך את ההשוואה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר