עמוד:238

אורי שולביץ הוא אמן ישראלי שחי בניו יורק , נחשב לאחד מבכירי המאיירים של ספרי ילדים בארצות הברית , מורה , מרצה ותיאורטיקן . הוא נולד בוורשה בשנת . 0234 ילדותו עברה עליו בזמן מלחמת העולם השנייה , עת נדד עם הוריו בסיביר ובקזחסטן שברוסיה האסיאתית . קרוביהם הרבים שנשארו בפולין הושמדו כולם . בשנת 0222 עלו בני המשפחה ארצה ; אורי שולביץ חי בישראל עשר שנים , שירת בצבא ולמד ציור . אחר כך נ סע לניו יורק ללימודים , הפך למורה לאיור ונשאר בארצות הברית . אורי שולביץ אייר עשרות ספרי ילדים , שכתריסר מהם כתב בעצמו , זכה במדלי ית קלדקוט ( פעמיים , ( במלגת גוגנהיים היוקרתית ובפרסים חשובים אחרים . את מוצאו היהודי , ואת חיבתו לסיפורי עם ממקורות מזרחיים ניתן לזהות ברבים מאיוריו . " ספר טוב , " הוא אומר , " הוא אורגניזם חי , שיש בו חיים וחוקיות משלו . סופר ומאייר לילדים צריך ללמוד לעשות לא מה שהוא רוצה , אלא מה שהספר רוצה . לא נכון לשאול סופר ' האם אתה מרוצה מהספר . ' ? צריך לשאול אם הספר מרוצה . ספר מרוצה יביא גם קוראים מרוצים" . איך למדתי גיאוגרפיה הוא סיפור אמיתי , אישי מאוד , של האמן על ילדותו . הוא אינו מרבה במילים , ומניח לאיורים לספר חלק ניכר מהסיפור . מפגש עם הספר עשוי להיות רב - ערך לתלמידים ; זהו מפגש עם טקסט שמשקל האיורים בו שקול למשקל המילים , אולי אף רב ממנו . ההתבוננות באיורים קריטית להבנת הסיפור , וגלומה בה חשיבה על בחירותיו של האמן ( מה ביטא במילים ? מה ביטא באיור (? על סגנונו ועל הזיקה של עבודתו ליצירות של אמנים אחרים . מבחינת הפורמט , איך למדתי גיאוגרפיה נראה כספר מצויר לקוראים צעירים , אך ללא ספק מתאים לתלמידי כיתה ג . האיור שעל הכריכה בחזית הספר מציג מעין תמונת עולם דמיונית , אקלקטית , שיש בה פרטים מנופים שונים ומתרבויות שונות . לפני שמתחילים לקרוא את הטקסט , האיור ייתפס בווד אי כעיטור לטקסט , בזכות הזיקה למילה " גיאוגרפיה" שבשם הספר . התבוננות מעמיקה יותר באיור כדאי לעשות כסיכום לקריאה בספר . בכפולה הראשונה 4 ) עמודים המונחים זה לצד זה ) לא נאמר הרבה על תחילת המלחמה ; כמובן , רצוי לספר לילדים בקצרה שמדובר במלחמת העולם השנייה ( נקודת ציון חשובה שהילדים שומעים ועליהם להכיר ) ולהוסיף שזו המלחמה שבה התרחשה השואה . ארבע השורות הכתובות יוצרות תמונה ברורה , קשה , של הרס מוחלט של החיים שקדמו למלחמה . כדאי לשים לב לשתי מילים שנדפסו באות גדולה ; " המלחמה , " מילה שגודלה מבליט את משמעותה ואת ההשפעה האדירה שהייתה לה על החיים , ו"הפכה" - שלא זו בלבד שאותיותיה גדולות , אלא גם נדפסה בדיו אדומה המעלה אסוציאציות של דם ושל אסון . גם השורש של " הפכה" גורר לטקסט את " מהפכה" 80 אטלס , י' . ( 4113 ) אני מצייר לילד שבתוכי . בתוך : ילדים גדולים , כרך – 2 האמריקאים ( עמ' . ( 424–434 ידיעות אחרונות ספרי חמ ד . עמ' . 420

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר