עמוד:233

דבורה עומר , , 4103–0234 סופרת ישראלית החתומה על כ- 21 ספרים לילדים ולבני נוער , נולדה בקיבוץ מעוז חיים . בשנות ה- 41 של המאה הקודמת , במקביל לעבודתה כמורה בקיבוץ , החלה לפרסם בהמשכים את " דפי תמר" על דפי השבועון " דבר לילדים . " פרקים אלה מיומנה של נערה בת קיבוץ התפרסמו אחר כך כסדרה בת ארבעה ספרים והיו תחילתה של קריירה ספרותית ארוכה ומפוארת . " דבורה עומר היא מסופרות הילדים הפוריות והפופולאריות בישראל . כתיבתה מקיפה את מכלול הנושאים והז'אנרים בספרות הילדים , מסיפורים קצרצרים לפעוטות , דרך סיפורי הווי וביוגראפיות ועד רומאנים לנוער המתבגר ] ... [ רוב ספריה מעוגנים בהווי הארץ , חייה ואנשיה , מתוך רצון להעניק לקורא הצעיר גאווה לאומית ומסר אנושי" . דבורה עומר זכתה בין היתר בפרס זאב , בעיטור אנדרסון לספרות ילדים , בפרס שרת התרבות , בפרס ישראל , בפרס אקו"ם למפעל חיים ובפרסים אחרים . בין ספריה הידועים של דבורה עומר ראוי להזכיר את שרה גיבורת ניל"י , הבכור לבית אב"י , אני אתגבר , צוללים קדימה , כל מה שהיה ( אולי ) וכל מה שקרה ( באמת ) לקרשינדו ולי , הנשיקה שהלכה לאיבוד , לאהוב עד מוות , ופגיעה ישירה – הכתוב בגוף ראשון ואופיו אוטוביוגראפי . שם הספר – מעשה בלולי ה ... הוא אניגמטי ; מי הוא או מה הוא לולי ? ומהי המילה המיודעת שהושמטה במתכוון משם הספר ? הקדמה קצרה של המחברת לפני הפרק הראשון מעצימה את המתח ומדרבנת את הקוראים לקרוא – ולגלות את התשובה . דבורה עומר גם ניסחה את סיומי הפרקים כך שיגבירו את המתח בין פרק לפרק , ימנעו את האתנחת ה המתבקשת בין פרק לפרק ומדרבנים את הקוראים להמשיך ולקרוא . למשל – הפרק הראשון מסתיים במשפט " הוא פשט את ידיו אל בינות לענפים ] ... [ והחל לגשש ולחפש . " ... הפרק השני מסתיים בספק שמשמיעה אמא : " ודאי משהו לא טוב " ... וכן הלאה . שלושה ילדים משחקים לפנות ערב בשדה שליד המושב , כשנשמע לפתע קול – יללה או שריקת הרוח ? דוד שולל מכול וכ ו ל את האפשרות שמדובר ביצור חי , איריס חוששת שתאחר , ושניהם ממהרים לבתיהם . גדי הוא העיקש בשלושת הילדים . הוא ממשיך לחפש את מקור הקול , ומתגבר על פחדו ועל ספקותיו משום ש"לא יכול היה לעזוב מישהו המבקש עזרה" ( עמוד . ( 01 חלק מתכונותיו של גדי – אומץ , נחישות וטוב לב – מתבררות כבר בתחילת הסיפור . היצור שגדי מוצא בשדה הוא ללא ספק גור – עיניו עצומות ואין לו שיניים – אבל " איך זה שהוא כל כך גדול ? " ( עמוד . ( 04 גם הוריו של גדי , חקלאים הרגילים בבעלי חיים , נבהלים למראה הגור המגודל . כדאי לבקש מהילדים לאתר את הנימוקים שגדי מעלה בניסיונותיו לשכנע את ההורים שירשו לו לגדל את הגור , ואת הסיבות לכך שההורים מסתייגים , עד שהם מסכימים בחצי פה . כדאי לשאול את התלמידים – מה מרגיש גדי כשההורים נעתרים לבקשתו לגדל את הגור ? א יזה שם בחר גדי לגור ? מה מזכירים להם צלילי השם ? ( בהקשר של צלילי שמו של לולי הנמר כדאי לציין את מאמרה של פרופ' תמר סוברן , הטוענת כי " הצליל L מופיע בלשונות רבות בהקשרים פיוטיים של נועם , של געגוע , של אהבה ושל אינטימיות ] ... [ 78 אופק , א' . ) 0185 ( לקסיקון אופק לספרות ילדים . זמורה ביתן . עמוד . 432

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר