עמוד:230

ילדותו של אורלב בצל השואה הטביעה את רישומה על יצירתו ; ספרו הראשון – חיילי עופרת ( 0241 ) עוסק בשני ילדים העוברים את שנות המלחמה בחדר סגור . אורי אורלב כתב לקוראים צעירים מאוד ( מוצץ המזל , המסע לגיל ארבע , חולצת האריה , חפיפת ראש , משגעת פילים ועוד , ( לגילאי הכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי ( חית החושך , תור הכנפיים , אח בוגר ועוד ) ולנוער צעיר ( האי ברחוב הציפורים ] זכה בעיטור אנדרסן , ] הגברת עם המגבעת , רוץ ילד רוץ , הביתה מערבות השמש ועוד . ( אורי אורלב גם מתרגם מפולנית לעברית ; בין היתר תרגם מיצירותיו של י אנוש קורצ'אק לילדים – המלך מתיא הראשון , המלך מתיא באי השומם , נער אחד עקשן . ראו קישור לר יאיון שקיים איתמר אורלב , בנו של אורי אורלב , עם אביו – http : // www . ynet . co . il / articles / 0 , 7340 , L 3387765 , 00 . html הספר חית החושך שראה אור ב- 0211 הוא אחד מספריו הראשונים של אורי אורלב . הספר עוסק בהתמודדותו של ילד עם פ חד וחרדה ומתאר תהליך של עיבוד אבל על מות אב . חית החושך זכה בפרס זאב לספרות ילדים ונוער . הספר בן 46 עמוד , מנוקד . איורים בשחור - לבן מאת מילכה צ'יזיק . במרכז הסיפור שתי דמויות ; ילד כבן שבע או שמונה המספר בגוף ראשון על עצמו ועל חייו , ויצור דמיוני המכונה לאורך הסיפור " חית החושך . " בשמו של הפרק הראשון נרמזת מהותו של היצור – " החיה , " ובעמוד הראשון כולו ההתייחסות אליה נעשית באמצעות הכינוי " היא , " שבהקשר הזה גלומה בו משמעות מאיימת . המילים המרכיבות את שמו של היצור מעידות על ייחודיותו : יש בו " חיה" ויש בו " חושך , " וממילא גלומים בו אי- אנושיות , פראיות , זרות , פחד וחוסר שליטה . המשמעות העמומה של הצירוף " חית החושך" יוצרת אי- שקט אצל הקוראים , ומעלה אצלם שאלות להבנת מהותו של היצור ; מאיין באה ? איפה היא חיה ? איך היא נראית ? מה קורה לה ביום , ומה בלילה ? מה היא עלולה לעשות ? איך נזהרים מפניה ? אפשר להתיידד איתה ? הילד מנייד את סיפורו מנקודת זמן אחת לא חרת ; אנחנו נרמזים על מציאות ההווה תוך כדי תיאור המציאות שהייתה בעבר , ותיאור האיום ששלט בחיי הילד בעבר ממשיך להיבנות גם כשהטקסט רומז על השינוי ביחסים בין הילד לחיה : " לפני שנעשינו חברים פחדתי ממנה מאוד" ( פרק ראשון , עמ' . ( 4 במצב זה יוצא הסיפור לדרך : נפגוש יצ ור לא ברור ואף מאיים , וילד שיש לו קשר חיובי עם היצור הזה ; על מה שקרה בין זה לזה איננו יודעים דבר . נפילת אביו של הילד במלחמה היא האירוע שצרב את נקודת האמצע בחייו ; בין החיים שלפני האסון , לחיים שאחרי . אחרי שבשני הפרקים הראשונים הילד מתאר את ניסיונותיו לה ילחם בחיית החושך , לקראת סוף הפרק השלישי הוא מזכיר את מות האב ומתאר את מעורבותה של החיה בהבנתו את האסון ( עמ' , ( 42 ומכאן והלאה חיית החושך היא זו שמשקפת לו את עצמו , את רגשותיו ואת מקומו במציאות המשתנה . הוא משתף אותה במחשבותיו , בחלומותיו , בחששותיו , ותוך כדי שיח - מחשבות איתה הוא מעבד את החוויות הקשות , המפתיעות , שזימנו לו חייו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר