עמוד:225

מפגשים עם ספר שלם : ספרי קריאה מתוך רשימת יצירות הספרות ( משה 70 ( 2111 ח" " איזה מחנכים נפלאים היינו כשלא התאמצנו לחנך " ! עידוד חיבת קריאה " כל הספרים מדברים אלינו , אבל ספר טוב יודע גם להקשיב " , כתב מארק האדון , מחבר הספר " המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה " . החוקרת האמריקאית לואיז רוזנבלאט מתארת בספרה " קריאה כחקר " את האופן שבו ספרים " מקשיבים" לנו , ואת המרכזיות שלהם בחינוך . לדבריה , קריאת ספרים מציבה לקורא הצעיר את " קשת הבחירות , השאיפות והערכים שמתוכם האדם אורג את הפילוסופיה האישית שלו . " במפגש עם הספר התלמידים חיים את חייהן של דמויות , משערים את תוצאות מעשיהן , וחווים את האישור או את הדחייה של החברה לגביהם . הספרות הופכת למעבדה ידידותית ואידיאלית , שבה מתנסים הקוראים בכול , מבלי להיפגע . לצד הערך הרגשי והאסתטי , ניתן היום להצביע על קשר ברור בין קריאת ספרים רצופה לבין הישגים גבוהים בחינוך לשוני . הישגים אלה באים לידי ביטוי באוצר מילים עשיר יותר , בהבנת הנקרא , בהבעה בכתב ובעל - פה . זוהי מסקנתו של סטיבן קראשן מבכירי החוקרים בעולם בתחום הקשר שבין קריאה חופשית ( קריאה שילדים ובני נוער עושים להנאתם , מבחירתם החופשית ) לבין הישגים בלימודים . הוא כותב על כך בספרו " עוצמת הקריאה . " קשר זה עולה גם משורה של מחקרים ומבחנים בינלאומיים , ובראשם , מבחן " פיזה . " תכליתה של קריאת ספרים היא ראשית לכול הנאתם של הילדים , וכפועל יוצא ממנה – קירובם לספרות טובה ; לפיכך כדאי לבחור בפעילויות מרחיבות דעת , מעניינת ומהנות , בהתבוננות ובשיחה על הסיפור , על 70 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים . ) 2100 ( לשונית " יצירות ספרות" – " יצירות לכיתות ג' "'ד- באתר משרד החינוך : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / YezirutSafrutLhor haa / C–D . htm 71 פנק , ד . ד' . ) 0111 ( כמו רומן . הוצאת שוקן . עמוד . 01 72 האדון , מ' . ) 2114 ( המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה . כנרת , זמורה -ביתן , דביר – מוציאים לאור בע"מ . עמוד . 015 Rosenblatt , L . ( 1938 ) . Literature as exploration . New York : Appleton-Century . . Krashen . S , ( 2004 ) . The Power of Reading , Heinman , USA .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר