עמוד:219

בטקסט כתוב ששמו האמ יתי של ע' הלל הוא הלל עומר . כדאי להרחיב ולספר לילדים שע' הלל היה רק שם עט , שהשתמש בו כשפרסם את שיריו וסיפוריו . פעילות 1 מחלקיו השונים של הטקסט עולה שע' הלל התברך כבר מילדותו בסקרנות רבה , באהבה לבעלי חיים , בדמיון , ביצר הרפתקנות ובחוש הומור . יוצר המצליח לשמר את התכונות הללו כשהוא כותב לילדים מושך קוראים ליצירותיו , כי ילדים אוהבים הרפתקאות ונמשכים לגילויים של הומור ולאירועים המתרחקים מן השגרתי והבנאלי . פעילות 2 לפני שהילדים ניגשים לפעילות , כדאי להקנות את המילה " לחן , " להראות את הקרבה שלה למילה " מולחנים" ולהדגים שימוש בה . כדאי להדגים לילדים שימוש באוצר מילים ביקורתי רלוונטי שיאפשר להם להתייחס לבחירה שלהם בתארים מדויקים יותר מ"יפה" או " לא יפה . " למשל , מוזיקה עליזה / עצובה ; מוזיקה רגועה ושקטה / קצבית ורועשת ; כדאי לבדוק אם יש בשיר גילויים של הומור , כמו צלילים מיוחדים שאינם של כל י נגינה , או קולות אנושיים מצחיקים . כדאי לבדוק אם הקולות מתאימים לדמויות שהשיר עוסק בהן , ואם המוזיקה מתאימה למילים של השיר . מעבר להצגת השיר המולחן , כדאי כמובן לחתום בהבעת דעה אישית . השיר " הנמלה " מאת ע' הלל פעילות 1 יהיו , כמובן , ילדים שיגידו שהשיר לא העלה חיוך על פניהם , אבל מן האחרים כדאי לבקש שיספרו מה הצחיק אותם . פעילות 2 סעיף א – העלילה בשיר מורכבת מרצף של פעלים , שמות עצם ותארים , רובם ככולם מן הלקסיקון השמור לבני אדם : הצטננה , השתעלה ( טיהור הגרון אמנם מתרחש גם אצל בעלי חיים מסוימים , ובכל זאת קשור על פי המסורת הלשונית לבני אדם , ( אומללה , מקהלה , ביצה קלה , רווח לה , בצהלה , לשיר , מקהלה . על פי אוצר המילים הזה הנמלה מתנהגת ומתנהלת כאילו הייתה יצור אנושי . סעיף ב – אפשר להציע לתלמידים את המדדים הבאים שיעזרו להם במשימת הקראת השיר לאחר ים : דיוק – › צריך לקרוא את השיר לפי הניקוד . › קוראים לפי סימני הפיסוק . לדוגמה , אם יש סימן קריאה (!) בסוף משפט , צריך להדגיש את המשפט . › לשים לב איך ע' הלל בחר לחלק את השיר לשורות . לדוגמה : ע' הלל כתב כך : מה עשתה הנמלה ? ע ' הלל חילק את המשפט לשתי שורות , ולכן צריך לעשות הפסקה קצרה בין השורות האלה . התחשבות בקהל –

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר