עמוד:212

› ל עובדה שהדובר או הכותב יכול לבחור איזה מוען הוא רוצה להיות ( מדווח , מביע , משלב ) , אפשר לחזור גם כשעוסקים בספרים שהילדים קוראים ובמיוחד במסגרת ספרי החובה שיילמדו . אפשר גם להדגים מוענים שונים בעזרת קטעי הסיפורת שבספר . › לתלמידים המתקדמים אפשר להציע : › לכתוב בכל שלוש הצורות . › לעצב דיאלוג כתוב בין מי שמתאר את העובדות למי שמתאר את הרגשות והמחשבות שלו בקשר למקרה . פעילות 5 המטרה היא לתרגל את הנסיבות שבהן בוחרים לכתוב כמוען כזה או אחר . סביר שמכתב למורה יכלול דיווח , בעוד ששתי הנסיבות האחרות מזמנות הבעת רגשות לצד אזכור עובדות . המינון ביומן יכול לנטות לצד הרגשות והמחשבות . כתרגול נוסף אפשר לבקש מהתלמידים לבחור טקסט המופיע בפרק " קיץ בכותרות " ולהחליט אם הטקסט מוסר רק עובדות או שהוא משלב בין עובדות לרגשות . המסקנה אמורה להיות ש כל הטקסטים בפרק זה נכתב ו על ידי מוען מדווח , שכן מטרתה העיקרית של ידיעה בעיתון , ובמיוחד ידיעה חדשותית , היא למסור עובדות על משהו שהתרחש . הצעה לפעילות מרחיבה אפשר לבקש מהתלמידים להביא לכיתה תצלומים של פסלים , ציורים , מראות נוף , אנשים וכד' ולבחור יחד כמה תמונות ( כמספר הקבוצות בכיתה . ( כדאי לחלק את התלמידים לקבוצות של לפחות שבעה ילדים , כדי שיהיה בכל קבוצה מגוון עשיר של קולות . כל אחד מילדי הקבוצה יכתוב על רצועת נייר מה שעולה ב מוחו כש הוא מתבונן בתצלום ( לפחות משפט אחד . ( את רצועות הנייר אפשר להדביק מסביב לתצלום כמו קרני שמש . כל קבוצה תשוחח על הטקסטים שנכתבו : באלו אופנים הם כתובים ? אפשר לסמן עיגול אדום על טקסטים שמתארים עובדות , עיגול צהוב על טקסטים שמביעים רגשות ומחשבות , ועיגול כחול על טקסטים שמשלבים ביניהם . זוהי פעילות המובילה ליצירה משותפת של תוצר – תערוכה כיתתית . הפעילות מאפשרת עוד תרגול , ויישום הן בתהליך הכתיבה הן בניתוח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר