עמוד:202

להסביר לילדים מה ההבדל בין סיפור על חוויה אישית , שכרוך בתיאור סיטואציה שהיא אולי מביכה או לא מחמיאה ובציון שמות של מי שהיה מעורב בדבר , לבין כתיבה על אירוע דומה , בהשראת האירוע האמ יתי , אבל בכל זאת דמיוני . אנחנו רוצים שהילדים יחשבו על הנושא שהם רוצים לכתוב עליו , ישקלו מה הם חושפים ( ואם בכלל ) , על מי ובפני מי , ויחליטו : לספר על מקרה שהיה או על מקרה בדוי . פעילויו ת לקראת סיום פעילות 1 הצעה להרחבת הפעילות : כדאי לבקש מהתלמידים למצוא פסקה בסיפור שיש בה רק דברים שקרו . ולהביא דוגמאות של הפעלים בה . פעילות 4 פעילות ז ו מאפשרת התוודעות לתבנית של שמות תואר ולקשר התוכני - מבני בינם לבין תכונות . ההצבעה כאן היא על דגם של העברה משם תואר ( מונח לשוני ) לתכונה ( מילה שאיננה קטגוריה לשונית . ( אין כוונה להשוות בין שני מונחים לשוניים . הכוונה בשאלת יוצאי הדופן היא למילים שאינן תכונות כי הי א באה בעקבות עיסוק קצר בעניין . עם זאת ייתכן שהתלמידים יציעו היגיון אחר ו חשוב להקשיב להם ולהבין אותו . אפשר להציג בפני הילדים צמדים נוספים ולהציע להכין משחק זיכרון : זללן – זללנות ; שכחן – שכחנות ; רענן – רעננות ; חטטן – חטטנות ; יללן – יללנות ; דאגן – דאגנות ; חשדן – חשדנות ; הססן – הססנות ; ותרן – ותרנות ; שתקן – שתקנות ; סבלן – סבלנות ; עצלן – עצלנות ; רחמן – רחמנות ; ביישן – ביישנות . בעבודה עם מתקדמים אפשר להציע עוד פעילויות מאתגרות , למשל : התבוננו בזוג המילים גאוותן - גאוותנות . האם הן דומות לזוגות שהוצגו למ עלה ? הסבירו . התבוננו במילים מעדן , ביתן . האם אפשר לכלול אותן בקבוצה שדנו בה ? הסבירו . הפרק "קיץ בכותרות" ( עמוד 044 בספר הלימוד ) נושא : מדוזות . הפרק עוסק בידיעה עיתונאית כתובה ומכיל ארבע ידיעות . מטרות הפרק היבט עיוני- אורייני – תפקידן של הכותרות בידיעה העיתונאית ( הכותרת הראשית וכותרת המשנה . ( הטיפול בתת - הסוגה נעשה מתוך ידיעה שהתלמידים יחזרו אליה בהמשך לימודיהם , ולכן בחרנו לא לעסוק בכל ההיבטים של ידיעה עיתונאית ולהתמקד בכותרות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר