עמוד:201

וחוסר ההיגיון . כשהילד מספר על הרגשתו בעניין התחרות הוא מדבר בכנות , כי הוא מסגיר גם את חוסר ההיגיון שלו . הוא ימשיך ללכת – בלי להתחשב בקול ההיגיון . סעיף ג – הפעילות מזמנת דיון אמיתי , ענייני ורלוונטי לחייהם של הילדים . שאלת האחריות עולה שוב ושוב בחייהם , הן בבית הספר , הן במשפחה והן במסגרות אחרות שבהן הם מתחככים עם בני גילם . ילדים מתקשים להתמודד עם מה שהם קוראים " קללות" ו"הצקות" למיניהן ומתקשים לרסן את כעסם ואת תגובותיהם . הפעילות מעוררת את הילדים לחשיבה מוסרית -ערכית : על מי מוטלת האחריות על התחרות הקשה – על מי שהתגרה בילד המספר והטיח בו עלבונות ") פחדן , " " גיבור רק בפה , ( " או אולי על הילד המספר עצמו , שלא הצליח להכיל את המילים הפוגעות , נכנע לתחושת התסכול שהציפה אותו ולבסוף הכריז במו פיו על התחרות ? סביר להניח שילדים רבים יאמרו תחילה שיואב נושא באחריות לתחרות , ולפיכך הוא האשם . במקרה כזה כדאי להתערב ולהפנות את הילדים לתחילת הוויכוח , להראות מי הכריז על התחרות , לעזור לילדים לשקף את התחושות הקשות של המספר שהביאו אותו להכריז על התחרות ולעזור להם להבין איך היה אפשר – בעזרת מודעות ויכולת איפוק – להיחלץ מהמצב שהמספר נקלע אליו . פעילות 6 לפני שהילדים ניגשים לפעילות , כדאי תחילה לשוחח בכיתה על כמה ממשמעויותיה הרלוונטיות של המילה " גיבור . 0 : " אדם חזק ואמיץ בצורה יוצאת דופן . . 4 מי שגילה אומץ לב וכוחות נפש בלתי רגילים ועשה מעשה יוצא דופן . 3 . על פי דברי המשנה " איזהו גיבור הכובש את יצרו" ( אבות ד א ) . כדאי גם להעלות שתיים - שלוש דוגמאות שימחישו לילדים למה הכוונה . עכשיו אפשר להעמיד מול הילדים את השאלה : האם הילד המספר היה גיבור ? כדאי לבדוק את התאמתו של הילד לאחת מההגדרות לעיל - האם לפי הסיפור הוא היה חזק במיוחד ? האם עשה מעשה יוצא דופן ? האם התגבר על יצרו ? אין תשובה חד -משמעית על השאלה הזו . הילד בסיפור לא ניחן בכוחות גוף מיוחדים במינם . הוא אכן עשה מעשה יוצא דופן , אבל הוא עשה אותו למען עצמו ולא למען זולתו . הוא גם לא התגבר על יצרו -עבר על דברי הוריו ונכנס לעימות עם יואב . בשיחה עם הילדים , שעלולים ל הישמע בה רק קולות מנוגדים בבחינת שחור או לבן , כדאי להציף גם היבטים אלה ולשרטט את התמונה המדויקת . פעילות 7 הילדים מקבלים שתי הנחיות , האחת קשורה לסוגה והאחרת קשורה לנושא . עליהם להפיק טקסט שעניינו " מקרה דומה , " כלומר – תחרות שיזם מישהו כדי להוכיח משהו . הסוגה המבוקשת היא סיפור מקרה ( חוויה אישית , ( אולם מכיוון שכתיבה כזו עלולה להיות אישית מאוד וכרוכה בחשיפה , ניתנת לילדים האפשרות לכתוב מדמיונם . כדאי להקדים הסבר ולחדד את ההבדלים בין השתיים , זאת אומרת – 65 על -פי אתר רב מילים / http : // www . ravmilim . co . il

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר